Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bauer Medias podd-boom – här är vapnet

Publicerad: 11 Oktober 2016, 13:57

Resumé Insikt Media tittar närmare på Bauer's podd-satsning.

Foto: Radioplay

Bauer Media pushar ut en stor poddsatsning med Lovisa Ohlson i spetsen. Varför just nu och hur kommer det gå?


Ämnen i artikeln:

Bauer MediaResumé InsiktResumé Insikt Media

För drygt ett år sedan lade tyska Bauer Media vantarna på nordiska SBS Radio, som då bytte namn. Prislappen på 14 kanaler som Mix Megapol, The Voice och NRJ slutade på 680 miljoner.

Vid samma tidpunkt meddelade kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke att regeringen stoppar övergången till DAB-radio. Ett bakslag för de kommersiella radiobolagen.

För att komma ifatt har Bauer Media den senaste tiden börjat premiera podcasts. Sedan augusti har sex nya poddar tillkommit och flera har fått nya säsonger. De har dessutom värvat poddveteranen Lovisa Ohlson, som chef.

Satsningen är sen. Men Bauer ser hur publiken har rört sig från storstadsfokuserad ung till att de senaste två åren bredda sig. Nu kommer utmaningen att arbeta i en kombination av bredd och nisch.

Vill du veta mer om Bauer Medias utmaningar och konkurrenter? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.