Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bekräftat: Telenor byter till Omnicom

Publicerad: 12 december 2012, 12:18

Foto: Pressbild.

Telenor byter mediebyrå från Carat till Omnicom. Avtalet gäller såväl Telenor som Bredbandsbolaget: – Det ska bli spännande att få nya ögon på vad vi har gjort fram tills nu, säger Patrik Söder, varumärkeschef på Telenor.


Ämnen i artikeln:

TelenorOmnicomPatrik SöderCarat

Telenor har arbetar med Carat under mer än ett decennium, men byter nu mediebyrå till Omnicom.

Avtalet gäller Sverige, Norge, Danmark och Ungern.

Affären omfattar även det helägda dotterbolaget Bredbandsbolaget:
– Vi  har haft en noggrann process som inleddes strax efter sommaren. Vi  tyckte att Omnicom hade en god regional styrka, men också bra verktyg  och människor lokalt, säger Patrik Söder.

Det nya avtalet träder i kraft från och med årsskiftet.

Telenor ska i en första vända sätta sig ned tillsammans med Omnicom och gå igenom nuvarande varumärkes- och mediemål. Ytterst handlar det naturligtvis att se över hur man ska kunna öka effektiviteten ytterligare.

Telenor  och Carat har arbetat ihop i drygt ett decennium, vilket innebär att  mediebyrån har varit med ända sedan Europolitan- och Vodafone-tiden. Men  nu är alltså samarbetet över.

Telenor har likt många andra storföretag väl utvecklade metoder för att säkerställa att den nya mediebyrån håller måttet.

Det  handlar dels om olika uppsatta mediemål, dels om klassiska reklammål  som erinran, kännedom och preferens.

Men det stannar inte där:
– I  och med att vi har en retail-verksamhet mäter vi också hur mycket trafik  olika medieinsatser skapar till våra olika kanaler, säger Patrik Söder.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News