Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bekräftat: Twittrare är mer ängsliga

Publicerad: 7 November 2018, 13:51

Twittrare är mer lättpåverkade och ängsliga än andra. Det visar en färsk studie som Kantar genomfört byggd på svar från 10 500 européer på nätet.


Ämnen i artikeln:

Twitter

I Sverige har Twitter ofta kallats för en ankdamm eller en journalistbubbla. Och mikrobloggen har fortfarande svårt med användartillväxten på den svenska marknaden. Andelen svenska internetanvändare på Twitter har minskat från 25 procent till 22 procent enligt "Svenskarna och Internet 2018".

Andelen som använder Twitter dagligen är bara 7 procent.Ur en global kontext har Twitter god tillväxt som annonsplattform. I den senaste kvartalsrapporten, som släpptes för mindre än två veckor sedan, ökade reklamintäkterna med 29 procent jämfört med samma period förra året. När Apple lanserade sin senaste iPhone i mitten av september lade företaget en stor del av mediemixen på Twitter.

Nu har Kantar, på uppdrag av Twitter gjort en studie på 10 500 européer som använder internet dagligen, däribland mer än 4 800 personer med Twitter som innehåller följande fakta:

• 64 procent av Twitteranvändarna har familj och vänner som kommer till dem för råd när de ska köpa något, jämfört med 53 procent av andra internetanvändare.

• 78 procent följer andras åsikter om enskilda produkter och tjänster aktivt.

• 58% uppger att de tycker om att vara den första att prova nya saker,, jämfört med 44 procent bland de andra respondenterna i undersökningen.

• De är relativt villiga att betala mer för högkvalitativa produkter, 55 procent, Internetanvändare: 46 procent. Speciellt om produkten kommer från ett varumärke som folk föredrar, 52 procent jämfört med 43 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.