Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bengt Ottosson: Inga ökade webbintäkter

Publicerad: 6 december 2011, 15:43

Bengt Ottosson

Aftonbladets huvudkonkurrent Expressen säger sig inte uppleva samma skjuts i webbförsäljningen i år. – Under 2011 har Bink tagit över försäljningen och på grund av att de har varit i en omställningsprocess har vi inte ökat webbintäkterna år. Däremot har mobilintäkterna ökat kraftigt, säger Expressens vd Bengt Ottosson.


Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin sa i går på en debatt på Publicistklubben i Stockholm att tidningen har högre annonsingång digitalt än i print.

Huvudkonkurrenten Expressen upplever inte samma utveckling.

– Under 2011 har Bink tagit över försäljningen och på grund av att de har varit i en omställningsprocess har vi inte ökat webbintäkterna år. Däremot har mobilintäkterna ökat kraftigt, skriver Expressens vd Bengt Ottosson till Resume.se.

Jan Helin sa också "Om vi klipper papperstidningen imorgon kommer Aftonbladet vara en  tidning med samma vinst som i dag, men med en betydligt högre marginal". Vilket i sig inte ska förklaras som att man planerar att lägga ned papperstidningen, vilket han förklarade för Resume.se.

Bengt Ottosson säger att Expressen inte skulle uppleva det samma som Aftonbladet, om han testar Helins tankeexperiment.

– Eftersom papperstidningen är rejält lönsam både idag och sannolikt många år till så vore det väldigt dumt att göra det. Men om man nu skulle få för sig det i alla fall, så skulle kunna vi sannolikt göra vinst på bara intäkterna från den webb och mobil, men intäkterna och resultet (i kronor och ören) skulle vara betydligt lägre, säger Bengt Ottosson.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.