Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Berghs-eleverna som ska lyfta svensk fotboll

Publicerad: 12 april 2011, 11:25

Här är Berghs-eleverna som ska lyfta svensk fotboll.
De vann den interna tävlingen "Brand-X" och släpper en kampanj för Svenska Fotbollförbundet och Aftonbladet i höst.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationAftonbladet

Vinnarteamet på Berghs.

En gång om året samlas Berghs elever för den interna tävlingen Brand-X där man gör en riktigt brief för en riktig kund.

Den här gången kom briefen från Aftonbladet och Svenska Fotbollsförbundet.

De kreativa och strategiska lösningarna har presenterats för kunden och ett vinnande team har utsetts (se alla namnen nedan). De är nu i full gång med konceptet. Resumtatet kommer att synas i höst.

– Det känns jäkligt kul att lösningen blir verklighet. Svensk klubbfotboll har på senare år förlorat en del av sin själ och mycket ligger i att man har tagit supportrarna för givet. Vi ville hitta tillbaka till kärnan varför man går på matcherna och använda det som utgångspunkt i kampanjen, säger Max Andersson, som jobbat med kampanjstrategin för vinnarbidraget.

Aftonbladets affärsområdeschef Pontus Ogebjer, som ingick i juryn är belåten, tror mycket på det vinnande bidraget.

– Lösningen utgår från ett starkt behov hos fotbollssupportern. Vi tror verkligen att kampanjen kommer få en stor spridning, framförallt viralt, då den bygger på relationer mellan olika individer.

Den övriga juryn bestod bland annat av Aftonbladets krönikör Simon Bank och Svenska Fotbollförbundets Sune Hellströmer.

– Vi vände sig till Berghs för att få ny energi i en fråga som diskuterats inom fotbollen i flera år. Berghs
har ett rykte om att vara unga, hungriga och presentera nya oväntade lösningar och idéer, säger
Pontus Ogebjer.

Arbetsgruppen:
Max Andersson, Planner
Arvid Nittve, Planner/Copy
Andreas Ekelund, Art Director
Kim Ström, Digital Creative
Elin Johansson, Grafisk Design
Kathryn Allen, Grafisk Design
Linda Brockman, Projektledare

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.