lördag23 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Besk eftersmak av oklarheter”

Publicerad: 19 mars 2012, 08:56

Metros utträde från börsen lämnar en "besk eftersmak av oklarheter." Det konstaterar DN:s börskrönikör Pia Gripenberg.

Ämnen i artikeln:

MetroKinnevikMediaMedier

KB

Karl-Johan Byttner


Vad vet Kinnevik som inte vi andra vet? Så inleder DN:s börskrönikör  Pia Gripenberg sin analys om Kinneviks bud på Metro.  

Kinneviks budtid går ut i morgon, tisdag.

Aktiespararna   rekommenderat aktieägarna att tacka ja till budet, vilket gör att Pia   Gripenberg anser det är ytterst troligt att budet går igenom.

Hon tycker dock att Metros utträde från börsen lämnar en "besk eftersmak av oklarheter."

Inte minst för att kursen rusade strax innan budet presenterades.

Pia  Gripenberg tycker också att det är märkligt att det är så många olika  värdepapper relaterade till Metro.

Det vill säga Kinnevik bjöd ett pris  för A-aktien, ett annat för  B-aktien, ett ytterligare för  teckningsoptioner och dessutom hade man  ett erbjudande till ägare med  förlagsbevis.

Hon menar: "hur ska en liten aktieägare kunna bedöma  vad ett bolag  är värt om det finns så många olika konstruktioner att  hålla reda på?"

Hon pekar också att det bara är att gå in på vilket aktieforum som helst så hittar man uppörda aktieägare.

Pia Gripenberg konstaterar visserligen att  aktien haft en lite bättre utveckling på sistone, men anser ändå att  något borde ha gjorts för länge sedan.

Hon ställer sig dock frågande  till varför man inte vill göra detta tillsammans med övriga aktieägare.

Pia Gripenberg pekar också på att utvecklingen under 2000-talet visar att det är svårt att få bra lönsamhet för gratistidningar. Metro lever kvar, men Stockholm News, Everyday, Punkt.se och City har försvunnit.

Hon anser också att det mesta tyder på att fler byter ut tidningar mot digital kommunikation framöver.

Pia  Gripenberg menar att det finns två vägar att gå för Metro i ett sådant  scenario: att växa digitalt alternativt att växa i tillväxtländer.

Metro  kommer ut i 22 länder i världen. Hälften av länderna finns i Europa, medan Metro  exempelvis inte publiceras i Afrika och endast i Hongkong och Sydkorea i  Asien.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev