Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Besked efter stormötet – 45 på LRF-redaktionen ska bort

Publicerad: 3 december 2014, 14:40

Resumé har tidigare idag rapporterat om att LRF Media ska kapa 90 tjänster. Nu har företagets vd Ruben Jacobsson haft sitt stormöte med personalen och det är nu klart att man vill ha bort 45 personer på redaktionen. Det finns dock inga planer på att skrota några titlar.


Ämnen i artikeln:

UnionenLRF MediaSJFRuben Jacobsson

Ruben Jacobsson berättar också att personalen i ATL ska erbjudas anställning i Stockholm – det rör cirka 28 personer.

Totalt handlar det alltså om 90 personer som ska bort, varav 45 på redaktionen.

– Det kan bli fler det kan bli färre beroende på sociala skäl och sådant, men som det ser ut just nu så är det en jämn fördelning mellan Unionen-kollektivet och SJF som vi talar om, säger Ruben Jacobsson.

LRF Media ska också starta ett nytt digitalt utvecklingsbolag och här räknar man med att behöva tillsätta specialistkompetens – namnet är inte satt ännu och bolaget ska initialt bestå av cirka 15 personer.

– Vi blir betydligt fler än så om vi växer som vi tror. Men vi måste kompetensväxla. Det bara är så, säger Ruben Jacobsson.

Ni är 250 personer. 90 personer är en nedskärning med mer än en tredjedel?
– Jo, det är det. Men för att få perspektiv på detta är det viktigt att förstå att vi växlar en stor del av våra kostnader från fasta till rörliga. Det gäller exempelvis inom annonsförsäljning, säger Ruben Jacobsson.

Han menar att provisionsbaserad försäljning är en sund affärslogik i det att kostnaderna rör sig i förhållande till intäkterna.

Vad fick du för reaktioner från personalen under stormötet?
– Det är aldrig kul att berätta att man ska banta med 30 miljoner kronor. Man får olika reaktioner. Vissa blir arga, andra ledsna och sedan finns dem som blir helt tysta. Det är klart att det sker med bestörtning, säger Ruben Jacobsson.

Han har inga planer på att skrota några titlar.
- Vi har renodlat vår portfölj under förra året så att vi har mycket mer fokus på svenskt lantbruk. Men om titlar inte är lönsamma går det alltid att sälja av dem. Vi vill göra en rejäl satsning och positionera oss ännu starkare i mediesverige när det gäller svenskt lantbruk, säger Ruben Jacobsson.

Fackordförande Kristina Bäckström uppger att att mycket fortfarande är ganska "luddigt" efter stormötet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.