Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Beskedet: SR spelar Strömstedts SD-låt

Publicerad: 9 november 2015, 07:46

Niklas Strömstedt har skapat rubriker i helgen.

Foto: Andreas Alfredsson

SR kommer att spela Niklas Strömstedts kampsång, Snapchat nu över 6 miljarder videovisningar och Per Morberg störst på Facebook. Det är några av nyheterna i måndagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Per MorbergFacebookMorgonsvepetSveriges Radio

Beskedet: SR spelar Strömstedts SD-låt
I helgens Så mycket bättre i TV4 riktade artisten Niklas Strömstedt skarp kritik mot Sverigedemokraterna när han framförde sin tolkning av Ace of Bases ”Happy Nation”. Tilltaget har fått både kritik och hyllningar. Många tittare är kritiska till att TV4 lät artisten framföra sina politiska åsikter. Flera tittare skriver att de ska anmäla programmet.
– Det här är en debatt som brinner i Sverige just nu och vi vill inte gå in och censurera de konstnärliga verken som artisterna gör, säger Martin Nygren, producent på TV4, till Expressen.
Nu står det även klart att Sveriges Radio kommer att spela låten. Under 2013 stoppade SR Timbuktus och Kartellens låt ”Svarta duvor och vissna liljor” från att spelas okommenterad. Men Niklas Strömstedts låt ”Lyckolandet” får fritt fram.
– Han är väl inte helt positiv till ett av våra riksdagspartier men överlag är det en ganska generellt hållen låt som handlar om flyktingkatastrofen, så ja vi kommer nog att lira den ett par gånger. Nu finns det också ett förhöjt nyhetsintresse för den, säger Jonas Westman, chef för musikläggningen på SR, till Aftonbladet.
Niklas Strömstedt har mottagit flera hyllningar från kändisar via sociala medier.

.. nu får Niklas Strömstedt en egen radiostation av MTG
Niklas Strömstedt får sin egen radiostation på webben i MTG:s I like radio. ”Det blir musik från hela min karriär, favoritlåtar med andra artister och så berättar jag om låtarna, livet och lite till”, säger Strömstedt, i ett pressmeddelande.
Radiostationen lanseras idag.

Christer Sandelin i blåsväder om SD-låten
Artisten Christer Sandelin – som tidigare gjort sig känt för kritiska uttalanden om flyktingkatastrofen i sociala medier – har gett sig in i debatten om Niklas Strömstedts SD-låt. Han var inte imponerad av Strömstedts framförande.
”Undrar vad alla mina vänner på face tagit vägen :) Hade 4 000 när jag stängde av för 2 veckor sedan, kan det var skenheliga Niklas ’Sömnpiller’ Strömstedt som har varit i farten”, skrev han på Facebook några timmar efter att programmet sändes i lördags.
I oktober skrev Christer Sandelin bland annat såhär på Facebook: ”Sverige behöver Jimmie Åkesson som statsminister nu, och dom som sitter i regeringen och opposition bör flytta dit till dom samhällen där inget fungerar längre", något som fick SVT:s programledare Karin Adelsköld att ilskna till.

Snapchat har 6 miljarder videovisningar – varje dag
I september berättade vi att Snapchat var lika stort som Facebook Video med sina fyra miljarder videovisningar. Nu uppger källor för Financial Times att meddelandetjänsten har sex miljarder videovisningar dagligen. Anledningen ska vara en rad samarbeten från leverantörer som Buzzfeed, ESPN med flera. Facebook har idag runt åtta miljarder videovisningar, men till skillnad mot Facebook har Snapchat bara mobila visningar.

Per Morberg överlägsen på Facebook
Företaget Smampion har sammanställt en lista på vilka företag och personer som har flest följare i Sverige, mediebolagen borträknade. 52 av 100 är kommersiella företag. Vinnaren i företagskategorin Missing People, medan Per Morberg är den största i personkategorin. AIK är störst bland idrottsföreningarna, skriver tidningen Metro som publicerar undersökningen.
Listan presenteras i de fem kategorierna organisationer, personer, institutioner, idrottsföreningar och partier. De största i varje kategori är: Missing People Sweden (492 409), Per Morberg (387 735), Kungahuset (237 234), AIK (128 905) och Socialdemokraterna (116 188). Läs hela listan här.

Google publicerar öppettider vid högtider
Har du någon gång i panik åkt till affären för att handla det sista inför julstöket men mötts av låsta dörrar? Google hjälper nu till att meddela hur länge affärerna har öppet i hela världen under högtiderna. Du söker på den affär du ska besöka, och så får du redan i sökningen reda på öppettider under till exempel påsk och jul, skriver Adweek.

Solsidan blir långfilm
TV4:s succéserie Solsidan kommer inte komma tillbaka under 2016. Däremot finns långt gångna planer på en långfilm som kan få premiär 2017 eller 2018, säger Pontus Edgren på produktionsbolag FLX, till Expressen.
– Jag tror att många skulle tycka det var roligt att utforska långfilmen som en form för "Solsidan". Man ska först och främst ha en bra idé. Det finns flera idéer, sedan en tid tillbaka. Jag kan inte gå in på exakt var manuset befinner sig, säger han till tidningen.

Flera tidningar stoppade SD-annons
Sydöstran och Västerbottens-Kuriren är två av de tidningar som stoppat en helgannons från Sverigedemokraterna med hänvisning till att den innehåller lögner. Annonsen handlade om Sverige i ”katastroftillstånd” och påståendet om att det kommer en halv miljon flyktingar till Sverige varje år.
– Det vore fel att publicera en annons med rasistiska lögnaktiga påståenden som får stå oemotsagd i en tid då flyktingboenden brinner, säger Sydöstrans chefredaktör Gunnar Svensson till SVT.

Buzzfeed återvänder till SXSW
I oktober berättade vi om att Buzzfeed hotade dra sig ur SWSW på grund av att festivalen ställer in två paneler om speltrakasserier på grund av hot. Även Vox Media var kritiska till SXSW. Nu väljer Buzzfeed att gå med igen, efter att SXSW meddelar att de kommer att ha ett dagsevent som fokuserat på trakasserierna i spelvärlden, skriver Recode. Vox Media kommer ta ställningar senare. SXSW går av stapeln i mars 2016.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.