Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Beskrivs som en orädd städgubbe

Publicerad: 26 November 2013, 07:52

Tomas Franzén.

En orädd städgubbe. Så beskrivs Bonniers nye vd Tomas Franzén av branschpress och analytiker. Hyllad i Song Networks, men höll på att driva Eniro i konkurs innan han lyfte vinstmaskinen Comhem.


Ämnen i artikeln:

Tomas FranzénBonnier AB

Tomas Franzén är enligt Resumés källor inte rekryteringskonsulten Lanny ET Nilssons första val, men har givetvis funnits på radarn under
sökprocessen.

Som vd för Comhem sedan fem år står han för en stor del av Bonniers tv-distribution och han har suttit i många tuffa förhandlingar med Bonniers tv-chefer.

Tomas Franzen är dubbelutbildad civilingenjör och ekonom. Han började i Nokia Data 1989 och gjorde sedan snabb karriär på it-boomen i AU Systems.

2002 blev han vd för teleoperatören Song Networks och gjorde sig känd som hårdför städare med lysande resultat. Två år senare fick han ta över Eniro som knoppats av från Telia och hans rykte fick några fula fläckar.

Eniro togs över av giriga fonder och Tomas Franzén lånade vidlyftigt, köpte norska Gula sidorna för dyrt och delade ut miljarder genom återköp av aktier. Visserligen inledde han omställningen av det gamla katalogbolaget mot digitala tjänster, men när han lämnade 2008 var Eniro på väg mot konkurs.

Som vd på Comhem har han drivit upp omsättning och vinster, vilket ledde till att riskkapitalbolagen Carlyle och Providence 2011 kunde sälja till BC Capital för hela 17 miljarder kronor. Tomas Franzén gick inte lottlös ur affären.

Nu väntas han få uppdraget att restaurera Bonniers ansträngda balansräkning. Då behövs både hans erfarenhet och hårda nypor. Och han behöver inte ängslas för brödfödan, han har ”fuck-you-pengar”.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tomas FranzénBonnier AB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.