Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Beslut: Triss-skrapet i TV4 ”inte reklam” – spelbranschen kritisk

Publicerad: 30 Mars 2020, 12:52

Trisskrapet i TV4:s Nyhetsmorgon går inte att betrakta som reklam, slår Granskningsnämnden för radio och tv fast. BOS (Branschföreningen för onlinespel) sågar det färska beslutet.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamTV4 NyhetsmorgonGranskningsnämndenTrissTV4


Det var under våren 2019 som Branschföreningen för Onlinespel (BOS) anmälde TV4 till Granskningsnämnden (GRN) för radio och tv. I ett drag för att vända den intensiva debatten kring spelreklam efter omregleringen av spelmarknaden ville branschföreningen få till en bedömning av redaktionella inslag i Nyhetsmorgon där Triss-skrapet förekommer, vilket BOS anser behöver annonsmärkas.

Enligt Resumés källor avsåg BOS även att anmäla flera andra redaktionella inslag av liknande snitt till GRN, bland annat travsändningarna.

Nu har Granskningsnämnden prövat Triss-skrapet mot bestämmelserna om annonser, otillbörligt gynnande och produktplacering i radio- och tv-lagen.

”Mot bakgrund av uppgifter från TV4 konstaterade nämnden nu att inslaget varken var reklam eller en annons och att det inte innehöll någon produktplacering.”, skriver nämnden i ett pressmeddelande. 

Samtidigt konstaterar nämnden att det finns ett gynnande i inslaget, men detta vägs upp av ”ett tillräckligt stort underhållningsintresse”.

Till Dagens Media säger Johanna Thulin Bratten, chef på Nyhetsmorgon:

– Det är ett rimligt beslut av Granskningsnämnden att fria Triss-skrapet som ligger helt i linje med deras tidigare beslut när det här har prövats. Det här är en älskad och självklar del av Nyhetsmorgon sedan många många år.

En som inte håller med om den bedömningen är BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt som anser att beslutet strider mot konsumentskyddet.

”Granskningsnämndens beslut står i strid med de höga ambitioner kring tryggt och säkert spelande som bör känneteckna spelmarknaden. Spel om pengar är inte vilken produkt som helst, hur älskat inslaget än är i TV4. Vi menar att den upplysning om 18-årsgräns samt kontaktinformation till Stödlinjen för problemspelare, som är obligatorisk i spelreklam, självklart även bör inkluderas Trisskrapet i TV4. Därtill bör inslaget annonsmärkas, så att det tydligt framgår att inslaget i likhet med all annan marknadsföring är säljfrämjande till sitt syfte. Försåtlig spelmarknadsföring hör helt enkelt inte hemma på spelmarknaden.” säger Gustaf Hoffstedt i en skriftlig kommentar till Resumé och fortsätter:  

”Oaktat vad Granskningsnämnden anser står det naturligtvis TV4 och Svenska Spel fritt att inkludera den konsumentupplysning vi efterlyser, vilket jag hoppas att de gör.”

Jenny Nilzon, vd för spelbranschens riksorganisation skriver i ett mejl till Resumé:

”Det är alltid bra med klargöranden”

BOS har även anmält Triss-skrapet till konsumentombudsmannen (KO). 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.