Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Besparingar dubblar vinsten för Bonnier Tidskrifter

Publicerad: 13 mars 2014, 08:22

Foto: Bonnier

Personalnedskärningar, nedlagda och sålda titlar samt kapade kostnader bidrar till Bonnier Tidskrifters resultat för fjolåret som blev 89,5 miljoner kronor 2013, jämfört med med 42 miljoner året innan. Omsättningen föll omkring 10 procent till drygt 1 miljard kronor med en täckningsgrad på 8,3 procent. Medarbetarna får nu bonus – något som inte hänt sedan 2007.


Ämnen i artikeln:

Bonnier TidskrifterMats Carleson

Besparingar och nedlagda titlar (exempelvis kostsamma S) förbättrar BT:s resultat – en effekt av personalnedskärningarna 2012. Dessutom har flera titlar sålts – däribland Resumé och  Veckans Affärer till Bonnier Business Media, Allt om Resor till Expressen. Spoon har också flyttats till Bonnier Growth Media.

– Trots en pressad annonsmarknad som fortsatte ned även under 2013 har vi lyckats bra. Under året har vi sett en utplaning av den negativa upplageutvecklingen, säger Mats Carleson, vd på Bonnier Tidskrifter, i ett pressmeddelande.

Han pekar på en ”god tillväxt” av de digitala affärerna – antalet unika besökare ökade med 22 procent och antalet sidvisningar med 10 procent.

Bonnier Tidskrifter ser sig som ”Sveriges största publicist av livsstilssajter”.

– Vi har medvetet låtit vår omsättning krympa genom att avsluta mindre lönsamma projekt och glesa ut utgivningen på sina håll och på det sättet förbättrat lönsamheten. Det är med glädje jag kan konstatera att Bonnier Tidskrifters anställda får en personalbonus med marslönen. Det har inte hänt sedan 2007, säger Mats Carleson.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.