Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Betalda plocksidor får Bonnierfack att slå bakut

Publicerad: 10 november 2009, 14:47

En artikel i Journalisten har startat en het diskussion om advertorials på Bonnier Tidskrifter. Facket kräver nu tydligare regler. I artikeln citeras Carina Nunstedt på att plock­sidor ändå ska in i tidningar – då kan man lika gärna ta betalt. Men nu hävdar hon att hon är felciterad.


Ämnen i artikeln:

Carina NunstedtBonnier Tidskrifter

truefalse

Carina Nunstedt

I samband med Tidningsutgivarnas branschdagar i oktober visade Carina Nunstedt, creative editorial director på Bonnier Tidskrifter, ett koncept kallat partner promotion. Som exempel visade hon en annons utformad som en mode- och prylsida i Damernas Värld. I det senaste numret av Journalisten framgår bland annat att hon fällde följande uttalande: ”Det här materialet kommer ju ändå ut på sidorna, och då får man inte betalt en krona. Så ta betalt!”

Nu visar det sig att artikeln har retat gallfeber på facket hos Bonnier Tidskrifter, som har ett 80-tal tidningar och webbplatser – alltifrån Amelia, Veckorevyn och Damernas Värld till Allt om trädgård, Sköna Hem och Vi Föräldrar.
– Vid sammansättningen av plocksidor gäller det att komma ihåg att det sker ett journalistiskt urval, en form av nyhetsvärdering. Så ut­ifrån att hon är korrekt citerad av Journalisten kan jag väl säga att vi från facklubbens sida inte gillar hur Carina har uttryckt sig, säger Krister Berntsson, fackklubbens ordförande på Bonnier Tidskrifter.

Carina Nunstedt dementerar påståendena i Journalisten.
– Jag har inte uttalat mig i någon intervju i Journalisten, de här citaten är tagna ur sitt sammanhang. Inom Bonnier Tidskrifter har vi tydliga riktlinjer för kreativa annons­format. Jag har själv jobbat som journalist och chefredaktör i över 20 år och för både mig och Bonnier Tidskrifter är tydligheten och mervärdet för läsaren det allra viktigaste. Gränsen mellan det redaktionella och annonser är tydlig, säger hon.
– Hon är inte felciterad. Jag har hundratals vittnen och jag skickade även uttalanden till henne, säger Journalistens reporter Paul Frigyes.

Motivet för Bonnier Creatives utveckling av partner promotion eller liknande initiativ är att inkomsterna ger extra resurser för grävande journalistik. 
– Min roll här är att ta fram konceptuella idéer och öppna nya dörrar till annonsörerna och tidningarna. Och intresset för detta är väldigt stort, säger Carina Nunstedt.

Detta argument köper inte Krister Berntsson.
– Det skulle kanske fun­gera en period, men jag är rädd att man sabbar varumärkets trovärdighet ifall materialet inte är ordentligt annonsmärkt i tidningen, säger Krister Berntsson.

I dagarna höll klubbstyrelsen på Bonnier Tidskrifter ett möte där frågan diskuterades ingående. Nu vill man så snart som möjligt utforma riktlinjer för hur samtliga Bonnier-­redaktioner ska hantera advertorials. Man räknar även med att ha ett möte med vd Ulrika Saxon kring det hela.
– Sådana riktlinjer behöver naturligtvis justeras allteftersom. Klart är att vi måste undvika en situation där det upplevs att annonsörer kan köpa in sig i det journalistiska materialet, säger Krister Berntsson.
– De riktlinjer som vi jobbar efter på Bonnier Tidskrifter är tydliga. Kreativa och välplanerade annonsformat med tydlig avsändare hjälper till att stoppa ingrepp på de redaktionella sidorna som annars kan förekomma, säger Carina Nunstedt.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.