Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Betalvägg blev Norge-historia

Publicerad: 8 Mars 2013, 09:50

Den norska lokaltidningen Hallingdølen gör sitt bästa resultat någonsin efter att ha levt med betalvägg i ett år. Framgången har blivit en snackis i Norge. Sydsvenskan införde betalvägg för en månad sedan och har redan hunnit få 1 000 nya prenumeranter via den. Sydsvenskans vd Lars Dahmén tycker att det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Hallingdølen var först i Norge med att införa betalvägg – det hela  skedde i november 2011. Tidningen valde att döpa sin betalmodell till  ”Ål inclusive”, vilket enkelt förklarat innebär att endast betalande  prenumeranter får tillgång till innehållet på samtliga plattformar.

Resultatet  har inte låtit vänta på sig - tidningen gör sitt bästa ekonomiska  resultat någonsin, enligt den norska branschtidningen Kampanje.

Situationen  var helt annorlunda för ett år sedan. Tidningens ansvarige utgivare,  Bjarne Tormodsgard, berättar för Kampanje att tidningen har ökat sin  upplaga i 13 år ända fram till 2008. Då valde man att satsa på att göra  en gratistidning. Sedan kom upplageraset.

Från en topp på 10 200 exemplar sjönk upplagan med 120-150 ex per år:
– För  första gången hörde jag att läsarna började prata om att man inte  längre behöver vara prenumerant på lokaltidningen då den går att läsa  gratis på nätet. Då tänkte jag att vi gjorde något ruskigt galet, säger  Bjarne Tormodsgard till Kampanje.

Resten är som man brukar säga  historia. Hallingdølen skrotade gratismodellen och började även som  första tidning i Norge ta betalt på nätet den 5 november 2011.

Tidningen  gjorde ett resultat på före avskrivningar på 4,9 miljoner norska kronor  förra året, vilket var en ökning med tolv procent jämfört med året  innan.

Sydsvenskan införde betalvägg för en månad.

Sydsvenskans  vd Lars Dahmén vill än så länge inte dra några alltför långtgående  slutsatser av satsningen på den nya affärsmodellen.

Han  berättar dock att man har fått 32 000 registreringar, varav 1 000 har  lett till försäljning av nya prenumerationer – digitala prenumeranter  betalar 28 kronor per månad för att få tillgång till app- och  sajtinnehållet:
– Det här är långt över förväntan, säger Lars Dahmén.

Han  tycker inte att man kan jämföra försäljningen av vanliga  prenumerationer jämfört med det som säljs på nätet eftersom den digitala  affärsmodellen inte har funnits tidigare hos Sydsvenskan. Han är dock  inte förvånad över Norge-exemplet:
– Det finns massa exempel i  världen. Inte minst USA, men även i Skandinaven där har blivit  framgångsrika med betalsystem för webben, säger Lars Dahmén.

Han nämner exempelvis norska Fäderneslandet och finska Helsingin Sanomat.

Vad har ni sett för reaktion från läsarna. Har ni fått någon läsarflykt?
– Vi  har sett att antalet besökare förhåller sig stabilt, medan antalet  sidvisningar har gått ned. Det vill säga man läser lite färre artiklar i  genomsnitt, säger Lars Dahmén.

Han tycker ändå att den utvecklingen följer det mönster som man har sett ute i världen:
– Vi visste att det skulle bli en liten dipp, säger Lars Dahmén.

Det har ju talats länge om brandväggar. Varför är tiden mogen nu?
– Två  saker. Vi ser hur läsningen via digitala kanaler är på stark frammarsch  med alltifrån höghastighetsnät och en spridning av läsplattor och  smarta telefoner. Vi lever också i en tuff annonskonjunktur, vilket gör  att vi är tvungna att hitta nya intäkter. Så det är push och pull, säger  Lars Dahmén.

Sydsvenskan genomför också ett riktigt eldprov på långfredag då man kommer med sin e-tidning.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.