Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Betalväggar på väg löna sig

Publicerad: 30 november 2011, 15:45

Första gången misslyckades de och när de tog bort betaltjänsten blev det normerande för andra. Den här gången går det bättre. Tidningsvärlden följer nu nyfiket vad som händer med New York Times digitala betalväggar. Resultat hittills: fler läsare och fler annonsörer. Men med lika stort intresse följs vad som nu händer i Bratislava.


Ämnen i artikeln:

Wall Street JournalNew York Times

The Gray Lady – New York Times – är på många sätt stilbildande för dagstidningar världen över. När NY Times på nytt införde betalväggar på sin sajt i mars i år är det en utveckling som följs med stort intresse av hela medievärlden.
NY Times införde en betallösning redan 2005. För 49,95 dollar per år eller 7,95 dollar per månad skulle läsarna få tillgång till allt material. Efter två år visade betalningsmodellen bara 10 miljoner dollar i intäkter och modellen skrotades 2007 förutom tillgången till de allra äldsta artiklarna.

Men den 28 mars i år infördes en ny betalningsmodell. Användarna kan ta del av upp till 20 artiklar fritt per månad men vill de ha mer måste de skaffa en onlineprenumeration. Grundkostnaden per månad ligger på 15 dollar, självklart kombinerat med en rad erbjudanden under introduktionen. En sådan tilläggskategori finns i de runt 100 000 onlinekunder som har fått sin NY Times-prenumeration under introduktionsåret sponsrad av bilföre­taget Lincoln.
Många beskriver redan NY Times­-
modellen som en succé.
Antalet besökare på nytimes.com har ökat med 2 procent på ett år, i Colombia Journalism Review räknar man med att onlineprenumerationerna kommer att generera 63 miljoner dollar i intäkter i år och att de totala digitala intäkterna kommer att bli 210 miljoner dollar.
De digitala annonsintäkterna har också gått upp, under tredje kvartalet med 6 procent för hela News Media Group.

Mediegruppens andra stora tidning – The Boston Globe – testar nu en ­variant på betallösning. På Boston­globe.com ska onlineläsarna för 3,99 dollar per vecka få fri tillgång till allt material. Boston.com ska fortsätta att vara gratis men ge en betydligt mer begränsad tillgång.
Wall Street Journal som var bland de tidigaste med en betaltjänst räknas annars som den tidning som har lyckats bäst med att låsa onlinetjänsten. Med runt 1 miljon onlineprenumeranter genererar onlinetjänsten runt 65 miljoner dollar i intäkter per år.
Brittiska The Times har sedan de låste sitt material sommaren 2010 fått 111 000 digitala prenumeranter. Online­läsare av The Times/Sunday Times betalar 1 pund per dag eller 2 pund per vecka.
Springerägda Berliner Morgenpost har dubblerat trafiken till sajten sedan de införde betaltjänst i december 2009.

Men allra längst mot betallösningar har – överraskande nog – hela den slovakiska medievärlden gått.
Nio ledande slovakiska nyhetsorganisationer, bland dem tre morgontidningar, en kvällstidning, två magasin och en tv-station, har gått in i ett samarbete – Project Piano. För strax under 10 kronor per vecka eller 30 kronor per månad har onlineanvändarna fri tillgång till de deltagande mediehusens material sedan maj i år.
Slovakien har en befolkning på 5,7 miljoner och 4 miljoner internetanvändare. Project Piano räknar med att 0,8–1,5 procent kommer att bli prenumeranter online.

Andra ser framgångsexempel också i pappersutgivningen. Brittiska i som Resumé besökte i ett reportage i våras kan summera ett framgångsrikt första år. Tidningen har nu mer än 184 000 dagliga läsare. Den kombinerade upplagan för i och The Independent är nu 350 000 ex vilket med råge överträffar Guardians 232 566 enligt höstmätningarna.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.