Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"Big brother" tungviktare i TV11

Publicerad: 19 Januari 2011, 15:40

”Big brother” är längst och dyrast av svenska tv-produktioner. 120 personer i 100 dagars dygnetruntproduktion. Kostnad: 60–70 miljoner kronor. Men nystartade Endemol Sverige sägs ha dumpat priset för att komma in hos TV4, som behöver den av Kanal 5 ratade såpan för att etablera TV11.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmBig BrotherTV11Anton Glanzelius

truefalse

”Big brother” sändes under sex säsonger i Kanal 5. Då var det Meter, nu står Endemols nya svenska bolag, för produktionen.

I går ersatte TV11 lågpresterande TV400. Uppvärmning med träningsfotboll Sverige–Botswana före USA-succén ”Glee” och ”Borat” ger en bra bild av kanalen, anser programdirektör Anton Glanzelius:
– Ungt är inte smalt, lyder vårt motto. Vi ska blanda knasigt skruvat med breda igenkända program. Zombieserien ”The walking dead” och ”American idol” alltså.

Men tyngst i vårtablån väger ”Big brother” som startar den 20 februari. En timme daglig såpa klockan 22 måndag till fredag och dygnet­runtsändning på webb och i mobil. Enligt Resumés källor ligger TV11:s tablåbudget en bit över 100 miljoner.
– Vi har en betallösning för webb och mobil, säger Anton Glanzelius. Men vad den drar in är omöjligt att säga på förhand. Men bredband och mobiler är ju bättre än när programmet gick i Kanal 5.

Åren 2000–2006 gjorde ­Meter sex säsonger med Adam Alsing som programledare. Programmet drog i snitt runt 200 000 tittare och väckte debatt. I veckan pågår slutcastingen av de 8 000 sökanden till programmets 15 platser. Nu producerar Endemol som äger formatet, sänt i ett 70-tal länder, genom sitt nya svenska bolag.

Vd Michael Porseryd har just varit i Argentina där Endemol Sveriges andra produktion spelas in, ”101 sätt att åka ur en gameshow” som har sålts in till TV3.
– Få produktioner kan mäta sig med ”Big brother” och det är kul att den är tillbaks, säger Michael Porseryd. Nu koncentrerar vi oss på att få kvalitet i de produktioner vi har. Vi är bara tre anställda och några konsulter.

”Big brother” var det första format som Endemol Sverige sålde och källor till Resumé säger att TV4 kunde få ett mycket bra pris.

Michael Porseryd vill inte alls prata om siffror, utan hänvisar till TV11. Inte heller Anton Glanzelius vill prata pengar.
– Det är en omfattande produktion och det visar väl att TV4 tror på vår kanal. Vi ska ha mycket humor i programmet, förutom de relationer som för dramat framåt. Det blir säkert debatt, men den tar jag gärna.

Mediebyråerna avvaktar nu TV11:s siffror. Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström är ljum inför ”Big brother”:
– Det är inte så att annonsörerna gör vågen för ”Big brother”. Men den blir ett lok för en RBS-kanal (run by station = kanalen placerar reklamen, reds. anm.).
– Kan TV11 locka tillbaka män i åldern 15–29 till tv gör de en bedrift. Får de över 100 000 tittare är det bra.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.