Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Bilden av DN har förändrats”

Publicerad: 10 Februari 2012, 22:01

Gunilla Herlitz.

Foto: Sören Andersson.

DN ökar vinsten med 60 procent till 203 miljoner kronor. Men DN:s vd och chefredaktör Gunilla Herlitz ser det inte som någon upprättelse för all kritik hon fick utstå då hon tillträdde för drygt två år sedan: – Dagens Nyheter befann sig i en ekonomisk kris och många av medarbetarna var oroliga inför framtiden, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla Herlitz

Gunilla Herlitz gick in som vd och chefredaktör för DN den 1 november 2009 hade tidningen haft 6 chefredaktörer på 14 år.  I den vevan gjorde också tidningen en förlust på 109 miljoner kronor.  Idag, 2 år och 3 månader efter att hon gått in som vd, gör DN en vinst på hela 203 miljoner kronor, vilket är en 60-procentig ökning i förhållande till 2010.

En av de främsta förklaringarna är att Gunilla Herlitz har lyckats med konststycket att gasa och bromsa samtidigt.

Hon tycker också att den kritik som hon fick ta i samband med förändringarna är något man får köpa.

Ett exempel var bland annat att flera DN-medarbetare i ren protest vägrade att delta på företagets julfest och i stället valde att ha en egen fest:
– Om det är fyra personer som inte vill komma är det inget konstigt med det, säger Gunilla Herlitz.

Hon pekar också att DN endast sagt upp 11 medarbetare.
– Ta bara det här när bolag som AstraZeneca säger upp mängder med folk. Det går knappt att jämföra, säger Gunilla Herlitz.

Hon har själv erfarenheter av att bli uppsagd. I år det tio år sedan då hon som nyhetschef för Expressens blev en del av ett paket på hela 200 personer:
– Jag fick inget avgångsvederlag, utan fem månadslöner. Så jag vet att det är tufft att bli uppsagd, men man får inte tro att det är slutet på allt, säger Gunilla Herlitz.

En av de främsta förklaringarna till förändringen inom medievärlden stavas digitalt.

Det finns ett uttryck som säger att ryktet om min död är starkt överdrivet, kommer ju från Mark Twain. Hur ser du det?
– Webben står endast för fem procent av våra totala intäkter. Men den ger en fin hävstångseffekt eftersom marginalen är hela 35 procent. Men det ena utesluter inte det andra, utan vi jobbar hela tiden med parallella spår, säger Gunilla Herlitz.

Hon räknar med att 2012 kan bli ett tufft år för DN. I januari har exempelvis annonsintäkterna minskat med 8 procent jämfört med motsvarande period 2010, men då får man inte glömma att intäkterna steg med 16 procent den gången, enligt Gunilla Herlitz:
– Det är ändå lite bättre än vad jag trodde, men det är svårt att säga så här tidigt, säger hon.

Hon räknar också med att 2012 blir lite av ett konsolideringsår för DN. Tidningen ska också lansera att helt nytt digitalabonnemang på en ny betalsajt på DN.se.

Upplägget går ut på att prenumeranterna får betala 29 kronor per månad för att få tillgång till hela Dagens Nyheters innehåll, inklusive familjeannonser, DN+ (läsplattan), pdf-tidningen och ett arkiv.

För icke-prenumeranter blir priset 199 kronor per månad.
– Då får man tillgång till allt. Idag lägger vi endast ut 30 procent av tidningen på webben, säger Gunilla Herlitz.
Sajten blir reklamfri till en början och det ska också gå att söka i omfattande arkiv.

Men varför ska man ens ha kvar en prenumeration på papperstidningen då?
– Det handlar om att rusta sig inför det digitala skiftet som vi står inför. Samtidigt vet vi att många fortfarande vill läsa sin papperstidning hemma vid frukostbordet, säger Gunilla Herlitz.
Hon har inga planer på att sänka prenumerationspriset för tidningen, som stigit med fem procent i genomsnitt under de sista åren.  Enligt hennes resonemang sker det ändå en strukturell nedgång av upplagan och då kan de som gillar tidningen betala något mer.

Hur ser du på det här med att man hoppar mellan erbjudande från SvD och DN och tar det billigaste för stunden?
– Jag upplever inte att det är så särskilt mycket, utan det vanligaste argumentet är snarare att man inte har tid att läsa, säger Gunilla Herlitz.

Hon har heller inga planer på att göra om ekonomidelen – DN har ju en tydlig konsumentvinkel, medan SvD har en tydlig näringslivsinriktning:
– Den inriktningen slogs fast innan jag kom in som vd på DN. Man kan konstatera att DI är det självklara alternativet för dem som är intresserade av börs och näringsliv. Så uppenbarligen upplever man inte att SvD Näringsliv är ett fullgott alternativ, säger Gunilla Herlitz.

DN har tidigare anklagats för att vara lite grå och trist. Hur ser du på det idag?
– Jag upplever att bilden av DN har förändrats. Vi har fantastiskt duktiga medarbetare och har gjort en massa avslöjanden, säger Gunilla Herlitz.

Hur ser du på kritiken att DN är Stockholms-fixerad?
– Man får inte glömma att 80 procent av läsarna bor i Stockholms-regionen och det är ändå vår huvudstad. Sedan kan man konstatera att vårt Carema-avslöjande, som är en Stockholms-nyhet, ledde till ett stort engagemang i hela Sverige, säger Gunilla Herlitz.

Sverige är värd för toppmötet Northern Future Forum och ett tema handlar om hur vi ska få fler kvinnor i Sverige på ledande positioner. Du är ju inte bara vd för DN, utan även ordförande för Sydsvenskan och Dagens Industri. Vad är ditt bästa tips?
– Att omge sig med väldigt duktiga personer och inte vara rädd för om någon är bättre än dig inom ett visst område, säger Gunilla Herlitz.

Vad är dina främsta respektive sämsta egenskaper som ledare?
– Jag har gott omdöme och förmåga att rekrytera bra personer, men jag är lite för snabb att fatta beslut, säger Gunilla Herlitz.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.