Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Bilderna är oväntade"

Publicerad: 18 juni 2008, 13:29

Så här har du inte sett Sofi Fahrman tidigare. Storkampanjen för Sofis Mode ska knäcka konkurrenterna. – Bilderna är oväntade, man hajar till, säger Fahrman till Resume.se.


En av bilderna i Sofis Modes nya storkampanj.

En annan av bilderna.

Sverige har “Sex and the City”-feber, och modetidningarnas kamp om läsarna har aldrig varit hårdare.

Lanseringskampanjerna för Fridas Glaze och Charlotta Flinkenbergs tidning Chic är i full gång.   

Då slår Aftonbladet till med en jättekampanj för Sofis Mode – landets första glossy weekly som lanserades tidigare i år.   

Tidningens modechef och ansikte utåt – Sofi Fahrman – har stylats som en supermodell av Hollywood-stjärnstylisten Jonas Hallberg.   

Bilderna är tagna av en av Sveriges främsta modefotografer, Andreas Koch.

Fahrman kommer att synas på stortavlor runt om i hela landet med start på måndag.   Idén till bilderna kom från reklambyrån APT.   

– Idén är ”Sofi goes fashion”. Tanken med tidningen är att det ska vara ”affordable luxury”. Det ska kännas lyxigt men vara prisvänligt, vi pushar för budgetmodet, säger Sofi Fahrman, som är nöjd med bilderna.   

– Kampanjen känns kanon. Bilderna är lite oväntade och väcker uppmärksamhet, man hajar till. Det är ju inte riktigt så här man sett ut på bilder tidigare, säger hon.    

Varför kommer den här kampanjen nu?
– Vi har medvetet väntat tills nu eftersom sommaren är Aftonbladets viktigaste försäljningsperiod. Jag åker på sommarturné och vi kommer att ha specialsommarnummer med extra läsning. Därför pushar vi rejält för tidningen nu.   

Det krockar med kampanjer från era konkurrenter. Kommentar?   

– Vi kompletterar varandra mer än att vi krockar. Vi är ensamma om att vara en veckotidning. En glossy weekly ska ju komma ut varje vecka. Den här kampanjen var också planerad innan de andra tidningarna dök upp.   

Hur ser du på konkurrensen?   
– Det är bra med konkurrens, det gynnar kreativiteten. Vi får se om alla tre tidningar överlever. Glaze och Chic är ju inte längre konkurrenter eftersom Allers har köpt Frida, så man får se vad som händer där.   

Upplagesiffrorna för Sofis Mode kommer att offentliggöras i höst. Enligt Sofi Fahrman och bilagechefen Marica Finnsiö är tidningen redan en succé, och även på nätet går det bra. Besökssiffrorna på sajten har uppgått till 470 000 unika besökare i veckan.   

– Vi har aldrig varit med om maken till läsarkontakt. Tjejerna gillar verkligen tidningen och mejlar så mycket frågor till Sofi att det är helt otroligt, säger Marica Finnsiö.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.