Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 11 december 2015, 10:10
Bilderna som visar hur synen på affärskvinnan har förändrats.
Köphistoriken i bildbyrån Getty Images bildbank avslöjar hur synen på kvinnor i allmänhet och affärskvinnor i synnethet har förändrats.
Jämställdhet är en ständigt pågående diskussion i kommunikationsbranschen. I samband med att reklampriset Guldvågen delades ut tog initiativtagarna i från tårna.
"Kommunikationsbranschen blir knäsvag av guldiga ägg och höga watt, men blind när det kommer till jämställdhet. Därför instiftas nu Guldvågen. Ett pris som kan garantera landets unga kommunikatörer och kunder att kommunikationsbyrån inte bara är bra på kommunikation, utan också är en arbetsplats där de anställda får rätt lön, utrymme och uppmuntran att växa - oberoende av kön. I dag är byråerna nämligen förbannat dåliga på det där."
I går höll Guy Merrill, till vardags senior art diretor på Getty Images i London en presentation i samband med prisutdelningen av Årets Reklambild som visar att utvecklingen går framåt. Visserligen är ordet "women" fortfarande det mest sökta ordet i företagets bildbank, men de bilderna som köps skiljer sig åt.
Ta en titt på den mest sålda bilden på en kvinna 2007 och jämför med den mest sålda fem år senare. Den ena ett halvnaket, sängliggande objekt, den andra en person på väg med fast blick ut över landskapet.
När det kommer till ordet "affärskvinna" är utvecklingen väldigt remarkabel mellan 2009 och 2015. I den första står hon stilla medan den fiktiva manliga kollegan klättra upp. I den andra tittar hon med rak hållning och pondus ut över världen.
Man kan väl också säga att näringslivet inte har kommit undan hipsterfieringen. Den generiska genrebilden från 2009 och skägg och skogshuggarskjorta 2015.