Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Bilkraschen är nära”

Publicerad: 12 juni 2013, 09:14

Olle Lidbom

Foto: Andreas Elgstrand

Med vissa positiva undantag är Orvesto-siffrorna ingen lyckoläsning för tidskriftsförlagen. Värst är utvecklingen för biltidningssegmentet där Resumés medieanalytiker Olle Lidbom tror att flera nedläggningar är att vänta.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Fokus, Ny Teknik, Filter, Faktum och den nedlagda Dagens Apotek. Alla exempel på titlar som går mot strömmen och visar positiva siffror i Orvesto Konsument 2013:1. Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa Eggen kan inte se någon gemensamma nämnare för de titlar som har en positiv trend när det kommer till räckvidd.

– Många av ökningarna på ett par procent är inom felmarginalen. Mer imponerade är de titlar som gör stora lyft såsom Dagens Apotek och Ny Teknik, men jag har svårt att se några gemensamma drag. Det är snarare att de tidskrifter som backar alla har ett gemensamt problem. De har sett likadana ut i flera år och fastnat i gamla hjulspår. Att inte förändra sig verkar inte vara något framgångsrecept för att öka räckvidden, säger Olle Lidbom till Resumé.

En av tidningarna som Olle Lidbom lyfter fram är "Drömhem & Trädgård" ett magasin i ett trångt segment som tappat dryga 50 000 läsare på ett år.

– Det är ett väldigt konkurrensutsatt segment, nästintill överetablerat. Då blir det extra tufft när man inte hittar en ny sorts berättande. Ser man till framgångsrika titlar som Filter och Tidningen Vi, så är de uppskattade hos läsarna just eftersom de har en ny sorts berättande.

Bland biltidningarna tappar både nischprodukter som Trucker Scandinavia och bredare tidningar som Teknikens Värld och Bilsport. Här ser Olle Lidbom den största risken för nedläggningar inom den närmsta tiden.

– Bilsegmentet är genomruttet. Här ser vi genomgående stora tapp. De som överlever den här striden kommer att vara tidningar med stark ekonomi bakom sig snarare än mer logiska faktorer. Det här är prestigetitlar som förlagen gärna vill ha kvar, men jag tror att bilkraschen är nära nu, säger Olle Lidbom.

Vilka titlar tror du kommer att försvinna inom den närmaste tiden?
– En tidning som Top Gear kommer att få det tufft. Det är svårt att överleva i biltidningssegmentet med bara 28 000 läsare. Isabellas tappar 26 procent och jag är överrsakad hur förlaget kan ha ett så pass stort tålamod med det magasinet.

Nyhetsmagasinet Fokus tappade 16 procent efter en uppåtgående trend. Även fast Olle Lidbom inte ser siffrorna som alarmerande så visar nedgången på en hausse som klingat av.

– Fokus konkurrerar främst med dagstidningarna. Förändringen är procentuellt stor, men i reella tal ganska liten och ligger inom felmarginalen. Däremot kan man se att intresset inte är lika stort som när Fokus lanserades som en svensk version av Newsweek, med långa reportage om svensk inrikespolitik. Nu har nyhetens behag lagt sig och tidningen får inte lika mycket uppmärksamhet i andra medier och därmed blir det svårare att få genomslag för sina berättelser, säger Olle Lidbom.

Nu ser vi att tappen minskar, vad tror du om den fortsatta utvecklingen för tidskriftsmarknaden?
– Många vill framhålla de positiva faktorerna, men det är ganska illa ändå. Jag tror att nästa mätning inte kommer att bli någon honung- och mandelläsning, men det behöver inte heller innebära någon katastrof. De tidskfrifter som är beroende av lösnummerförsäljning kommer att få det tuffast. De titlar som inte har resurser att förnya sig och rekrytera nya prenumeranter likaså.  För att skapa räckvidd måste tidskrifter berätta något som får genomslag utanför den egna läsekretsen och samtidigt skapa en egen typ av berättande, säger Olle Lidbom.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.