Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bingo byter idol från Hugh Hefner till Richard Branson

Publicerad: 15 Mars 2012, 16:16

Stjärnfotografen fick en veckas

Foto: Pressbild.

Bingo Rimérs tidning Moore har över tio år på nacken. Nu drar han igång en läsplattetidning med samma namn. Första numret går ut den 2 april och innehåller ett längre reportage med superentreprenören Richard Branson. – Playboy-grundaren Hugh Hefner var min idol när jag startade Moore. Numera är det Richard Branson. Han är med sina uppemot 400 bolag inom Virgin-koncernen ett levande bevis på vad som går att åstadkomma om man verkligen vill, säger Bingo Rimér.


Ämnen i artikeln:

Richard BransonMooreBBCBingo Rimér

Sveriges kanske mest kände  fotograf, Bingo Rimér, är tillbaka från en veckas båttur med  superentreprenören Richard Branson. Han tror knappt att det är sant:
– Min flickvän förstår inte hur stort det är att träffa min idol. Om jag  fick välja en veckas båttur i Mexico med vem som helst i världen så  skulle jag välja honom, säger Bingo Rimér.

Kontakten skedde via en vän till Bingo Rimér, som är djupt involverad i Virgins Oceanic- och Galaxy-projekt:
– Jag var naturligtvis tvungen att sälja in ett upplägg och presentera  mig själv, men jag kan väl konstatera att Richard Branson tackade nej  till BBC och tog emot mig med öppna armar. Så nu är man med i loopen,  säger Bingo Rimér.

Enkelt förklarat innebär det att Bingo Rimér ska hjälpa Richard Branson med reklam för Oceanic- och Galaxy-projekten.

Det  sistnämnda går ut på att erbjuda privatpersoner resor till rymden. En  biljett kostar en miljon dollar, men om man köper sex biljetter får man  den sjätte gratis.

Bingo Rimér är inte direkt känd för att se så mycket hinder:
– Det här innebär ju att om jag får ihop fem kompisar som vill åka upp i rymden så får jag åka upp gratis, säger Bingo Rimér.

Oceanic-projektet går ut på att besöka de djupaste delarna av oceanen med en specialdesignad u-båt.

Bingo  Rimér är just nu i full färd med att finslipa detaljerna kring hur man  ska publicera sin exklusiva story med Richard Branson, vilken alltså ska  pryda premiärnumret den 2 april:
– Framtiden ligger i digital distribution. Jag är fullständigt övertygad  om att hela förlagsbranschen går samma öde till mötes som  skivbranschen, säger Bingo Rimér.

Han är grundare, huvudägare, kreativ chef och pr-ansvarig för Moore:
– Jag är lite som Richard Branson är för Virgin. Jag är en galjonsfigur, säger han.

Han  berättar också att Moore arbetar aktivt med projektet flockledare.  Enkelt förklarat går det ut på att skapa ett nätverk av unga män:
– Vi ska hitta en cool Bingo-kille i varje småstad, säger Bingo Rimér.

Han  förklarar också att man har hållit ett grooming-event där Moore samlade  25 personer från nätverket som fick åka upp och testa  Philips-apparater:
– Om man vill nå ut till unga kvinnor räcker det att gå via Paows blogg.  Killar är inte lika lätt att samla på det viset. Här måste man jobba på  ett annat sätt för att få nå fram., säger Bingo Rimér.

Enligt honom finns det alltid en flockledare i en småstad:
– Det är ofta lätt att veta vem som är den coolaste killen som alla andra vill följa efter, säger Bingo Rimér.

Talar du om alfahannar?
– Om man ser till det primitiva och djuriska ja, men nu handlar det mer  om att inspirera unga män till att ha den senaste telefonen och  rakapparaten, säger Bingo Rimér.

Var du en sådan cool kille?
– Nej, jag var clownen, säger Bingo Rimér.

Han tog över Moore efter sommaren och har från och med hösten bildat ett nytt bolag LM Networks AB.

Förutom  att bolaget ska ge ut en läsplatteversion av Moore där målgruppen är  18-40 år räknar han också med att pusha ut information som att man  exempelvis kan ladda ner de senaste äventyrsbilderna från veckan med  Richard Branson:
– Det är ingen mening att bevaka en presskonferens med Zlatan om den  ligger fel i pressläggningen, men genom vårt e-upplägg kan vi bevaka  dagsaktuella nyheter på ett annat sätt, säger Bingo Rimér.

Ni har också styrt om Moore. Ni var mer likt Slitz och liknande tidningar innan. Hur kommer det sig att ni bytte inriktning?
– Förr i tiden kunde man sälja lösnummer på att ha en storbystad blondin  på omslaget. Men numera går det att hitta hur mycket brudar som helst  via internet. Så i ett nytt medielandskap behövs en smartare produkt. Så  nu klär vi på tjejerna i stället, säger Bingo Rimér.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.