Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bioreklam utan bild/Lufthansa

Publicerad: 12 februari 2013, 07:18

Lufthansas resor till Berlin, ­senare även generella Europaresor, skulle lanseras till en välbeställd Stockholms- publik. Mediet blev SF. Anledningen var att man ville utnyttja det starka ljudet, biostolarna och mörkret i biosalongerna för att suggerera fram ett sug att resa.


I stället för att använda duken visuellt, som bioreklam annars går ut på, valde man att göra en ljud­reklam som startade med ett mullrande flygplansljud och övergick i en ljudkuliss från Berlin. Den oväntade medielösningen tvingade biobesökarna att skärpa sina sinnen för att gissa vart man var på väg.

Från början var tanken att man skulle göra ett spektakulärt event med gerillasnitt.
– Men vi fick den här idén i stället och den kom ganska tidigt som ett slags lidnersk knäpp, säger Joakim Antelius, kreativ mediechef på mediebyrån Mindshare.

– Grundidén är så enkel att man frågar sig om det inte är gjort tidigare. Ljud­bolaget Dolby gillade det så mycket att man presenterade det i Cannes i somras.

På Lufthansa godkändes idén omgående. Även om företaget inte vill släppa några siffror så blev det troligtvis en framgång eftersom man körde konceptet fler gånger än planerat under 2012.

Panelens kommentar:MR: Lufthansas kampanj är en enkel och elegant lösning men samtidigt kreativt tänkt.

EH:
Lufthansa SF är mer en fiffig lösning. Det är mer som en ad-on till en stor kampanj.

MR:
Kul att ett bolag som man uppfattar som ganska tråkigt ändå kan göra en kul grej.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.