Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Bizkit avfärdar storbank

Publicerad: 5 December 2011, 11:34

Johnnie Åkerström, tv-chef på Bizkit.

I en analys säger storbanken Credit Suisse att tv-mediet kan vara dött om fem år. Men enligt Johnnie Åkerström, tv-chef och mediestrateg på Bizkit, gäller inte detta i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmBizkit Wisely

Analysen, med fokus på USA, visar att 1,8 miljoner hushåll tillkom i landet 2011. Bara 16,9 % av dessa tecknade ett abonnemang för kabel-tv.  Här menas att ju längre ekonomin fortsätter vara svag och alternativa möjligheter till tv förbättras, desto svårare blir det att få tillbaka kunder till kabel-tv.

Ett annat problem är dagens unga som växer upp i en internetbaserad kultur. Dessa ifrågasätter varför konsumenten ska betala för tv, när materialet finns gratis på internet.

Credit Suisse menar att betal-tv nu löper en stor risk att drabbas av samma öde som den fasta telefonin i USA.

Johnnie Åkerström, tv-chef och mediestrateg på Bizkit, tycker inte att analysens slutsatser gäller Sverige. – Jag tror att det är fel, man sa samma sak när internetdistributionen ökade väldigt fort. Tvärtom så gör tv sitt starkaste år någonsin i Sverige. Dessutom är rörlig bild en så otrolig stark budskapsförmedlare.

Han säger att det visserligen förekommer förlust av tittare, men ser ingen anledning till oro.

– I Sverige så tappar tv mest i användande bland unga män. Det är på kort sikt inget jätteproblem då största delen av annonsmarknaden inte riktar sig mot dem. Men om utvecklingen fortsätter blir det ett problem framöver, dock inte i den utsträckningen att kommersiell tv är borta om fem år.

Åkerström menar dock att tv måste satsa på utveckling för att behålla tittare.  Här pekar han på live-tv och playfunktioner som nya alternativ.

– Förmodligen kommer vi se längre reklamavbrott när tittare flyttar över till play. Intäkterna måste öka och antingen väljer konsumenterna att köpa sig fria från reklamen, eller så kommer rörlig reklam att fortsätta fira framgångar.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.