Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Björn Ståhl: ”Stamningen fick mig att börja skriva”

Publicerad: 7 Augusti 2017, 07:16

Björn Ståhl i Resumés podcast.

Björn Ståhl, ecd på reklambyrån Ingo. I hängmattan med Resumé berättar han om skräcken att stamma, hur Ogilvy gick från samröre med maffian till att bli Ingo och så avslöjar han spelet bakom The Swedish Number.


Ämnen i artikeln:

SpotifyI hängmattan med ResuméBjörn StåhlBeppo LjudproduktionIngo

När Björn Ståhl började på Ogilvy hade den tidigare Nordenchefen Lars "Blomman" Blomberg precis havererat med Gizmondoprojektet. Byråns storkund, spelkonsollen Gizmondo, ägdes av personer med ett förflutet i Uppsalamaffian, vilket precis hade uppdagat sig.
– Det blev en tuff resa med Ogilvy. Det hade pågått mycket skit där. Kunderna flydde och tyvärr fick väldigt många sluta. Blomman hade tänkt för mycket på en enda sak. Att tjäna så mycket pengar som möjligt. Till sig själv alltså. Men han och hans närmaste försvann snabbt. Det var upp till Carola Määttä (dåvarande vd reds. anm.) och mig själv att städa upp*, säger Björn Ståhl.

I podcasten berättar han också om sin rädsla för att stamma.
– Jag är rädd för att stamma och fastna så fruktansvärt på en stavelse att jag inte får fram ordet (...) När jag var liten stammade jag mycket, det var nog det som gjorde att jag började skriva.

Lyssna på Björn Ståhls berättelse, varvat med hans utvalda låtar, direkt på Spotify.

Podden är producerad av Beppo Ljudproduktion. Producent är Yasmine Winberg. Ansvarig utgivare är Johan Såthe.



Här kan du lyssna på podden utan musik. Det går även att prenumerera på "I hängmattan med Resumé" i iTunes.



* Resumé lät Lars Blomberg bemöta kritiken. Han säger:
"Försäljningen av Ogilvy var klar 2002 och jag slutade 2005. När man säljer en byrå får man betalt utifrån resultat och ett par år framåt. Jag var alltså en helt vanlig tjänsteman de tre sista åren, och kunde därmed inte maximera någon utkomst. När jag slutade hade inte en enda kund försvunnit. Men när jag och flera andra chefer slutade försvann många relationer, och då är det naturligt att se över sin byrårelation. Jag ska också vara ärlig och säga att skriverierna kring Gizmondo naturligtvis inte var bra. Och som högsta chef så var det naturligtvis mitt fel att vi tog in dem som kund, men jag gjorde det inte för att själv tjäna pengar."

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.