Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Blank Spot Project hoppas på mer pengar – lanserar papperstidning

Publicerad: 10 Mars 2016, 14:19

Martin Schibbye lanserar tidning för att hålla kvar läsarna av Blank Spot Project.

Foto: Blank Spot/Wikimedia Commons

Blank Spot Project har lyckats samla in miljoner via crowdfunding. Men mer behövs för att kunna överleva. Nu lanserar de en papperstidning för att hålla kvar läsarna.


Ämnen i artikeln:

PrintBlank Spot ProjectBrit Stakston

Storytellingplattformen Blank Spot Project, grundat av bland andra Brit Stakston, Nils Resare och Martin Schibbye, var en av de största snackisarna i mediebranschen 2015. Sajten, som bedriver utrikesjournalistik, lyckades samla in 1,3 miljoner kronor i en crowdfundingkampanj. Under året som gått samlades ytterligare 1,2 miljoner kronor in.

Men utmaningen som de står framför nu är att få de 3 027 personer som investerat att vilja betala för ytterligare ett år. Därför startas nu en återköpskampanj med en papperstidning som huvudkomponent. Tidningen är tryckt i broad-sheetformat och levereras hem till samtliga backare under denna vecka. I tidningen publiceras reportage som rullat under året.

”Läget för journalistiken är allvarlig. En folkrörelse för journalistik behövs som vaccin mot de starka antidemokratiska rörelser som finns över hela världen. Genom tidningen hoppas Blank Spot på att de engagerade läsarna och medlemmarna verkligen ser vad de varit med om att realisera och därmed vill stötta sajten ytterligare ett år”, skriver Blank Spot i ett pressmeddelande.

Tidningen har en upplaga på 10 000 exemplar. Förutom att skickas till prenumeranter så går den även ut till ett urval av pressbyråer. Övrig del säljs via sajten och vid föreläsningar och konferenser. Priset på tidningen är 101 kronor.

Arbetsgrupp tidningen:
Redaktör: Nils Resare
Chefredaktör: Martin Schibbye
Digital strateg: Brit Stakston
Koncept & idé för tidningen: Johan Ronnestam
Art director: Anders Birgersson

Blank Spot grundades av åtta personer 2015, men ägs nu av Martin Schibbye, Nils Resare och Brit Stakston. Bolaget har i veckan öppnat upp för delägarskap via Fundedbyme, med ett mål om att samla in tre miljoner kronor på 45 dagar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.