Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Blir fruktansvärt ledsen”

Publicerad: 25 Mars 2015, 10:47

Helena Giertta kommenterar Journalistens granskning av DN:s "frysbox".

Foto: Journalisten/Holger Ellgaard/Wikimedia Commons.

Journalistens granskning av DN:s frysbox har fått starka reaktioner i mediebranschen. Artikeln har delats över 10 000 gånger på Facebook och debatteras flitigt på Twitter. Nu ger chefredaktören Helena Giertta sin syn på arbetet.


Ämnen i artikeln:

JournalistenHelena Giertta

Arbetet med Journalistens granskning av DN:s frysbox började i oktober förra året. Tidningens chefredaktör Helena Giertta berättar att man aldrig fått så stort genomslag i sociala medier för en granskning. I den omfattande artikeln är det bara en av reportrarna, Bo Keskikangas, som vågade berätta öppet om villkoren på tidningen.
– Att så få kan berätta om det här öppet tyder tyvärr på att det finns en rädsla.

Vad säger du om att ett medieföretag beter sig på det här sättet?
– Jag blir fruktansvärt ledsen och arg. Det här handlar om personer som vigt sitt liv åt tidningen. De har gett allt och så missbrukas de. Det går inte att försvara ett sådant beteende.

– Man kan ju fråga sig hur Dagens Nyheter själva skulle slå upp det om ett motsvarande företag skulle behandla sina anställda på det här sättet.  

Vad säger du om att varken Peter Wolodarski eller Gunilla Herlitz vill kommentera er artikel?
– De kanske inte har något svar. Det naturliga hade varit att be om ursäkt.   

I ett skriftligt svar skriver Magnus Jansson att er artikel är en partsinlaga. Vad är din kommentar till det?
– Om det nu är en partsinlaga varför väljer de högst ansvariga att inte berätta sin version. Jag tycker det säger ganska mycket.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JournalistenHelena Giertta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.