Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Blocket: Därför blev annonsen så delad

Publicerad: 1 Juli 2014, 13:36

Henriks Blocket-annons sköt i höjden.

Henrik, 31, annonserade på Blocket efter tjejer som vill tillbringa sommaren i lyx i hans Djursholms-villa. Under de nio timmar som den låg ute blev annonsen den mest delade i hela Sverige och noterades för 150 000 sidvisningar. – Den har de optimala ingredienserna för att funka i sociala medier, säger Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket, till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Blocket

Efter att ha separerat med sin flickvän och därmed blivit själv i en villa i Djursholm med nio rum kände Henrik behov av sällskap.

I söndags eftermiddag lade ut en annons på Blocket där han sökte efter en till fyra tjejer som vill tillbringa sommaren med honom.

I annonsen skrev han bland annat: ”Jag söker 1-4 tjejer som vill flytta in och bidra med hyra och lite glada tillrop. Ni är inte spritfria och lugna. Ni behöver inte ha tråkiga jobb, vara skötsamma, ha referenser, depositioner och sånt skit. Allt jag kräver är ett mejl med kontaktuppgifter och en motivering varför du skulle passa som hyresgäst”.

Det blev sånt drag att folk kom hem till honom och knackade på.

Senare på söndagskvällen bestämde sig Henrik för att ta bort annonsen eftersom uppmärksamheten för honom och hans anhöriga blev för stor, skriver Expressen.

Annonsen fick 7 800 interaktioner på Facebook och runt 150 000 sidvisningar på bara nio timmar.

Det kan jämföras med normalsiffran på cirka 20 000 sidvisningar för månadens mest populära annonser på Blocket Bostad.

Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket, säger att annonsen hade alla de viktiga ingredienser som gör att den funkar så bra i sociala medier:

1) Humorn
2) Bostadskategorin kan alla ta till sig
3) Finns inslag av lyx
4) Han har bild på sig själv

– Det är ett ganska vanligt Blocket-fenomen att folk vill få uppmärksamhet genom rolöiga annonser. Det finns ju många exempel som exempelvis han som sålde sin bil och fick jobb på en tidning, midsommarfesten och den här, säger Linnéa Aguero och fortsätter:

– Under min tid känns det som att det har blivit fler kreativa annonser. Alla dem som lyckas få mycket uppmärksamhet triggar andra. Det smittar av sig, säger

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.