Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Blocket lyfter fram användarna i första DDB-kampanjen

Publicerad: 23 september 2013, 12:25

Anna Bergius, tillförordnad marknadsdirektör på Blocket.

Foto: Pressbild.

Blocket har nyligen kört igång sin största reklamkampanj någonsin i webb och tv – Folket på Blocket. Köp och sälj har nyligen gått och idag blev det dags för Jobb. Kampanjen är DDB:s första för Blocket.


Ämnen i artikeln:

DDBBlocket

– Det är lite för tidigt att säga vad vi får för ekonomiskt resultat av  kampanjen, men ytterst är det en långsiktig satsning som handlar om att  ena varumärket och visa att man kan använda Blocket till fler saker,  säger Anna Bergius, tillförordnad marknadsdirektör på Blocket.

Kampanjens pay off är ”Bra för både plånbok och miljö.”
– Vi är stolta över att begagnathandeln driver hållbarhetsaspekten framåt, säger Anna Bergius.

Blocket har tidigare arbetat med CP+B i drygt 1,5 år, men bytte till DDB under våren.

Blockets kampanj är den första på två år som även omfattar Köp och Sälj – Jobb och Bostad drog igång för två år sedan:

–  Det är en betydande satsning vi gör nu och det kändes verkligen som  rätt läge att lyfta fram Köp och Sälj igen, säger Anna Bergius.

Blocket  har fem miljoner unika besök per vecka och över 600 000 aktuella  annonser. Här ingår även ett växande utbud av platsannonser samt olika  bostadsannonser.

9 av 10 barnfamiljer använder Blocket och 7 av 10 svenskar.
– Det kan vara plånboken, miljön eller livspusslet som styr, säger Anna Bergius.

Hon menar också att många användare har sin egen ”Blocket-historia”.
–  Våra användare genererar innehållet på Blocket och då känns det också  naturligt att lyfta fram användarnas röster, säger Anna Bergius.

Hon kan ännu inte uttala sig om någon Return of investment, Roi.

Nätloppisen  Citiboard fick nyligen in Lendo-grundaren Thomas Hjelm som investerare  och ordförande. Hur ser du på konkurrensen från sådana bolag?
–  Det kommer uppstickare hela tiden, men man får inte gömma att Blocket  har fem miljoner besökare varje vecka så det är en folkrörelse vi talar  om, säger Anna Bergius.

Hon vill inte ge några prognoser om Blockets kommande utveckling, men en trend är tydlig och den är man ökar snabbt i mobilen.

– Potentialen bland våra befintliga användare är jättestor. Vi har inte nått toppen på något sätt, säger Anna Bergius.

Reklamfilmerna har regisserats av Ragnar Jansson och skådespelarna är vanliga Blocket-användare.

–  Det finns lika många bilder av Blocket som det finns användare vilket  är en fördel men också en utmaning. I reklamfilmerna vill vi visa på  olikheter mellan människor och hur nöjda alla kan vara, olikheterna till  trots, säger Lisa Granberg, AD på DDB i en kommentar.

Blocket  har också kört igång en guerillaaktivitet där barnvagnar vid Stockholms  mest populära familjedestinationer etiketteras med sitt andrahandsvärde  på Blocket.
– Över 100 000 barnvagnar annonseras hos Blocket varje år. Det finns ett stort andrahandsvärde i barnvagnar, säger Anna Bergius.

Uppdragsgivare på Blocket
Anna Bergius, TF Marknadschef
Marie Horneman, Reklamchef

Arbetsgrupp på DDB
Jenny Kaiser, Business Director
Karl Wikström, Planner
Susanne Ytterlid, Account Manager
Lisa Granberg, AD
David Alledal, Copywriter
Patrick Emt, Graphic Designer
Dennis Phang, Digital Designer
Carl Nordling, Digital Director
Jon Dranger, Head of Digital
Olle Johansson Bergholtz, Desktop Publisher
DDB Film
Ragnar Jansson, Regissör

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DDBBlocket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.