Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bloggarnas och webbens år – men pengarna till gammelmedia

Publicerad: 29 december 2008, 11:33

2008 blev året då väntade förändringar i medievärlden visade sig i kalla siffror. Finanskris och lågkonjunktur förstärkte bara utvecklingen. Resumé listar tio trender som präglade det gångna året i svenska medier.


1. Internet tog annonstillväxten från övriga huvudmedier. Bland traditionella medier har bara Aftonbladet och Dagens Industri hjälpligt lyckats fånga förlorade papperspengar med nätet. Stora mediehus som DN, Svenskan, Expressen, GP, Sydsvenskan, TV4 och MTG tjänar löjligt lite, eller rent av förlorar, på sina webbar.

2. Bloggvärlden växer på gott och ont exponentiellt. På gott därför att nätet öppnar nya vägar för påverkan. Bloggarna mångfaldigade medietrycket i FRA-frågan, som gemene man struntade totalt i. På ont därför att hån, förtal och myter sprids ohejdat. Professor Bo Rothsteins kloakliknelse var inte helt fel.

3. Alliansens oenighet i mediefrågorna förlamade mediepolitiken. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har snurrat som en vindflöjel i frågorna om presstöd, reklamskatt, operatörskap i marknätet och public service. När regeringen inte kan besluta, tar EU-byråkraterna eller marknadskrafterna de tunga besluten.

4. Tv-tablåns tid är utmätt. Iptv i bredband blev årets vinnare med ett revanschsuget Telia som ledande aktör. Nya sätt att se på rörlig bild, från Youtube till SVT Play, förändrar både tittarbeteende och affärsmodeller. Tv on demand frigör tittarna från tablån och blir de kommande årens vinnare.

5. Metro vann gratistidningskriget. Aftonbladet lade ner förlusthålet Punkt SE och köpte 35 procent i Metro Sverige för 350 miljoner, samma summa som hela Metro International värderades till när aktien före jul stod i 70 öre. Stampen betalar nästan det dubbla för Mitti-tidningarna och Bonnier har förlorat lika mycket på City.

6. SVT fortsätter förlora tittare, krympa utbudet och sparka anställda. Medan TV4-gruppen startar nischkanaler och tar andelar går SVT motsatt väg genom att göra SVT24 till repriskanal och SVT2 till finkulturrum. Att public service-utredningen utmynnade i ett jaså hjälper bara statstelevisionen för stunden, runt hörnet hotar höjd moms och budgetfinansiering.

7. Morgontidningarna tjänade storkovan. Utom i Stockholm, där Svenskan och DN misslyckats med att utnyttja fem års högkonjunktur och båda tigger om statsstöd. Landsortspressen har däremot haft sina ekonomiskt bästa år. Stampen avrundade sin omstrukturering av landsortpressen med att köpa Mitti-tidningarna och ringa in Bonnier i huvudstaden.

8. Kvällspressen fortsätter tappa läsare och tjäna grova pengar. Aftonbladet har öst in pengar via Blocket, Expressen med hjälp av dvd-försäljning. Båda har chockhöjt priset på sina bilagor utan att tappa alltför många köpare. Direktörerna Carl Gyllfors och Bengt Ottosson har tagit ett starkt grepp om verksamheten på chefredaktörernas bekostnad.

9. Sveriges Radio klarade sig undan sammanslagning med SVT. Järnladyn Kerstin Brunnberg har stärkt radions ställning i en tid när webbradio, podcasting och Spotify har ungdomarnas öra. SR slipper konkurrens på nationell nivå tills radion är digitaliserad. De två reklamradionätverken slipper höga avgifter och kan öka sina vinster under fyra övergångsår tills radioutredningens anbudsförfarande införs.

10. Finanskrisen slår mot högbelånade mediekoncerner. Bonnier har handlat för tolv miljarder kronor med lånade pengar de senaste åren. Stampen har två miljarder i goodwill, MTG betalade nära sex miljarder för bulgariska Nova TV, Schibsted lika mycket för Trader Classified Media och Kanal 5:s ägare Prosieben Sat1 har skulder på cirka 40 miljarder. Nu gäller att skapa kassaflöde till räntebetalningarna.

Och här kommer årets Resuméchock: det blir inte alls ett GOTT NYTT ÅR!

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.