Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 21 Augusti 2012, 12:32
Christer Stahl, som idag är vd för BMW Group Sverige, har utsetts till chef för MINI Northern Europe.
BMW Group separerar försäljnings- och marknadsorganisationen för BMW och MINI. Men Jung von Matt kvarstår som reklambyrå för båda bilmärkena.
Enligt BMW Group är orsaken till beslutet ”kraftigt växande modellprogram och ökande försäljningsvolymer som de båda bilmärkena står inför”.
MINI ökar produktionen från dagens sex modeller till tio. För att klara det ska mer än sju miljarder kronor att investeras i de engelska fabrikerna.
På det nordiska huvudkontoret för BMW Group utanför Stockholm skapas under hösten det nya affärsområdet MINI Northern Europe. Detta omfattar de nordiska och baltiska länderna. Christer Stahl, som idag är vd för BMW Group Sverige, har utsetts till chef för MINI Northern Europe.
– MINI har en stor potential att växa med nya modeller och en utbyggnad av försäljningsorganisationen i såväl Sverige som övriga länder i den nordeuropeiska regionen. Den nya organisationen kommer att ha tillväxt som sitt främsta mål. "Excitement" är kärnan i MINIs varumärke och det ordet beskriver mycket väl min känsla för det nya uppdraget, säger Christer Stahl i en kommentar.
Det finns inga planer på förändringar när det gäller byråsamarbeten i Sverige, förklarar Michael De Geer, informationschef på BMW Group Sverige, för Resumé. Jung von Matt har fortsatt förtroende som reklambyrå för såväl BMW som MINI.
Magnus Helander