Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bojkottuppmaning mot Ica fick liten effekt

Publicerad: 7 januari 2013, 14:16

Staffan Ekengren

I sociala medier har det uppmanats till Bojkott av Ica efter Katarina Mazettis krönika i Icakuriren. Men någon folkstorm har det verkligen inte blivit.


- Vi har fått ett fåtal kommentarer på vår facebooksida, några mejl till kundtjänst och så är det några enskilda handlare som fått reaktioner, säger Icas presschef Staffan Ekengren. Men jag kan inte säga att det varit någon anstormning.

Det var i förra veckan som en krönika av Katarina Mazetti på icakuriren.se fick sådana många hätska (och i vissa fall hotfulla) kommentarer att chefredaktör Helena Rönnbäck var tvungen att stänga kommentarsfältet.

Många av kommentatorerna manade till bojkott av Ica och efter att kommentarsmöjligheten stängts, fortsatte de upprörda att sprida idén om en bojkott i andra sociala medier. Men det tycks ha varit svårt för de som retat sig på Mazettis krönika att få gehör för sina uppmaningar.

- Vi förklarar för alla som hör av sig till oss att Icakuriren är en fristående redaktionell produkt, och vi har lika lite synpunkter på vad som skrivs i den som i någon annan tidning, säger Staffan Ekengren. Ica tar ingen politisk ställning, vi är ett detaljhandelsföretag.

Icakuriren ges ut av Forma Publishing Group som ägs till 89 procent av Hakon Invest som i sin tur till 67 procent ägs av Icahandlarnas riksförbund. Ägandet i kombination med namnet Icakuriren är det som fått de mer aggressiva att uppmana till bojkotten av Icas butiker.

- Det är väldigt långt mellan en enskild handlare och Icakuriren, säger Staffan Ekengren, och det förklarar vi för de som hör av sig. Det är inte rimligt att vi som företag ska ha åsikter vad som skrivs i en redaktionellt fristående produkt.

Samtidigt är det viktigt för Ica att ha kommunikation med sina kunder oavsett ämne. På facebooksidan är företaget aktivt och svara på frågor och kritik från besökarna.

- Vi vill ha en dialog med våra kunder i alla ämnen som berör oss, säger Staffan Ekengren.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.