Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bok: Vänstervridningen av journalister har avstannat

Publicerad: 21 Juni 2012, 08:27

Vänstervridningen av journalistkåren har avstannat enligt en boken Svenska Journalister 1989-2011 från JMG.

Foto: Colourbox.

Journalistkåren stor fortfarande klart till vänster om svenska folket och våra folkvalda och avståndet har ökat kraftigt under det senaste decenniet. Men förklaringen är snarare att väljare och riksdagsledamöter har gått mer till höger att än fler journalister skulle ha gått till vänster. Det visar boken Svenska Journalister 1989-2011 från JMG vid Göteborgs universitet.


Ämnen i artikeln:

JMGKent Asp

– Från mitten av 1990-talet verkar vänstervridningen av  journalistkåren ha avstannat, säger professor Kent Asp, som har lett  undersökningen, i en kommentar.

Resultaten bygger på enkätundersökningar med journalister, allmänheten och riksdagsledamöter.

Boken  visar också att journalister inom public service står mer till vänster  än journalister i dagspress och kommersiell radio och tv -  kulturjournalister och 40-talister står längst till vänster .

Svenska Journalister 1989-2011 ger också en rad andra rön om kåren.

Det är dubbelt så vanligt att journalister arbetar övertid. Två tredjedelar använder sociala medier varje dag.

Granskning och objektivitet är förhärskande ideal, men ett tema i rapporten är särskilt tydligt:

–  Journalister uppfattar att läsarna, lyssnarna och tittarna har blivit  en allt viktigare maktfaktor. Och de ser allt mer positivt på att  anpassa journalistiken till publiken, säger Kent Asp i en kommentar.

Boken Svenska Journalister 1989-2011 har involverat många forskare vid JMG.

Syftet är att ge en bred belysning av den svenska journalistkåren.

Boken är den sjätte i raden sedan 1989 och kan laddas ned fritt via JMG:s hemsida: www.jmg.gu.se

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

JMGKent Asp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.