Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 Maj 2017, 12:54
För att aktualisera gamla böcker har Bokus skapat en Twitter-bot som identifierar populära hashtags och ger exempel på relevanta böcker.
Varje diskussion mår bättre av informerade deltagare. För att hjälpa till med fördjupning inom olika ämnen lanserar Bokus, i samarbete med Round & Round, en Twitter-bot som hittar de mest populära hashtaggarna just nu – och tipsar om en relevant bok.
– Vi lever i en tid där allt ska gå undan. Underhållningsformaten blir kortare, våra konversationer går snabbare och informationen blir grundare. Allt ska rymmas i ett 30 sekunders youtube-klipp eller i en tweet på 140 tecken. En bok erbjuder precis motsatsen till det. Vi vill på ett modernt sätt visa att det finns en bok att fördjupa sig i, oavsett ämne, säger Cecilia Helsing, marknadschef på Bokus.
Garbergs tidigare digital director, Micke Ring, har byggt själva boten och Scream är mediebyrå för kampanjen "Det finns alltid en bok".
– Vi tror och hoppas att kampanjen kommer uppmuntra människor att skapa sig en större bild av hur saker och ting ligger till. Även om en bok inte är facit på något sätt, så är vi övertygade om att läsning bidrar till fördjupning, mer kunskap och därmed en ökad förståelse och tolerans. Något världen behöver mer av just nu, menar Cecilia Helsing.