Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bolagen som dragit in miljoner i Arbetsförmedlingens digitala fiasko

Publicerad: 9 Mars 2016, 14:35

Arbetsförmedlingen har bränt 100 miljoner på en sajt som inte sett dagens ljus.

Foto: Pressbild

Arbetsförmedlingen har anlitat hela 31 olika leverantörer för sin digitala satsning – som har utvecklats till ett fiasko. De har hittills fakturerat nästan 70 miljoner kronor, trots att någon ny sajt inte har sett dagens ljus. Bland annat har den digitala designbyrån Doberman dragit in nära tio miljoner kronor för arbeten som kanske inte kommer att lanseras.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenKritik

SVT var först med att avslöja att Arbetsförmedlingen under två års tid satsat 100 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar på att utveckla en webbsajt som inte lanserats.

Projektet ”Nya arbetsförmedlingen.se” (NAF) påbörjades 2014 med målet att få en helt ny webbinfrastruktur med design och funktionalitet för mobilanpassning. Detta efter att den nuvarande sajten ansågs föråldrad.

Projektet skulle vara klart i december 2015 och hade en kostnadsprognos på cirka 51 miljoner kronor. Parallellt med NAF drog Arbetsförmedlingen också igång projektet "Utveckling gemensamma komponenter" (UGK) som innebär en uppdatering av den digitala infrastrukturen. Detta hade en kostnadsprognos på 59 miljoner kronor.

LÄS MER: Arbetsförmedlingens sajtfiasko - har bränt 100 miljoner kronor

De båda projekten skulle ha varit klara i december 2015. Men så har det inte blivit. Istället har AF tagit fram en ny och reviderad plan där projekteten begränsats till att endast omfatta några av webbens viktigaste tjänster, bland annat en ny version av Platsbanken för arbetssökande. Någon helt ny webbplats blir det alltså inte tal om i detta skede. Ytterligare 20 miljoner kronor har skjutits till och den senaste prognosen är att själva arbetet ska vara klart i juni.

Enligt dokument som Resumé tagit del av har Arbetsförmedlingen anlitat inte mindre än 31 olika leverantörer i de båda projekten. Flera företag har fakturerat för utförda arbeten i både utvecklingen av nya Arbetsförmedlingen.se och utvecklingen av den tekniska strukturen. Totalt har deras insatser kostat skattebetalarna 70 miljoner kronor – hittills.

Designbyrån Doberman är ett av de företag som dragit in mest pengar från Arbetsförmedlingen – nära tio miljoner kronor hittills, enligt de handlingar som Resumé har synat.

Doberman vann upphandlingen som Arbetsförmedlingens digitalbyrå 2012. De har sedan dess varit involverade i flera olika designprojekt för myndigheten, fram till sommaren 2015, då de slutfört arbetet.

– Vårt uppdrag handlade om att stödja Arbetsförmedlingen i deras arbete med hur de ska förenkla sina digitala möten med arbetssökande, arbetsgivare och partners. Vi har arbetat med alltifrån användaranalys till att leverera designkoncept, innehållsproduktion och verksamhetsutveckling, skriver Dobermans vd Lisa Lindström i ett mejl till Resumé.

Har Arbetsförmedlingen implementerat något ni gjort och fått tio miljoner för?
– Arbetsförmedlingen leder och genomför ju själva arbetet med att implementera sin webbplats och alla olika relaterade delprojekt som utgör större delen av deras satsning och kan nog bättre svara på vad som kommer lanseras när. Men vi hoppas och tror att de kommer att implementera det vi varit delaktiga i så att alla användare får betydligt bättre digitala tjänster framöver.

Har det varit ett problematiskt samarbete?
– Vi kan bara prata gott om vårt samarbete med Arbetsförmedlingen och det är tråkigt att de verkar ha stött på så stora problem och förseningar i slutförandet av projektet. Önskar jag kunde berätta mer, men vi har som sagt tyvärr väldigt begränsad insikt i vad som hänt där på sistone, skriver Lisa Lindström.

Magnus Bergmark, Business Strategy Director på Doberman:

– Det är väldigt bekymrande över hur det har utvecklat sig. Men det är också ett stort och komplext projekt och vi är inte på något sätt helhetsansvariga, säger han.

Resumé har upprepade gånger sökt Arbetsförmedlingens chef för digitala tjänster Erik Sandström. Till SVT sa han i söndags:

– Vi kommer att se till att våra kunder får samma kvalitet som vi tänkt oss från början, men de får det senare och det blir dyrare än vi tänkt oss.

Här är leverantörerna som Arbetsförmedlingen anlitat i projekten:

Leverantör Fakturerat belopp   IT-Huset i Norden AB 12 339 618   Doberman 9 818 383   CAG Group AB 6 237 808   Arctic Group AB 5 743 914   Consid AB  4 071 396   Frontwalker AB  4 023 208   NetLight Consulting AB 3 817 724   Omegapoint AB 3 728 028   Kvadrat Stockholm AB 3 511 962   Elvagruppen AB 1 823 090   EVRY Consulting AB  1619286   eWork Scandinavia AB  1 238 678   Lemontree Enterprise Solutions AB 1 230 844   Acando 1 210 880   Acadeam AB 1 193 936   Init AB 1 082 616   Bolero 796 456   byBrick Development AB 777 650   KeyMan AB 667 480   Altran Sverige AB/Consignit AB 665 280   Hallström Consulting 354 901   Cybercom Sweden 328 047   Redpill Linpro AB 295 712   Tieto 202 400   Usabilia 93 702   Ecru Consulting 41 631   Diversify Consulting Group AB 36 550   Capgemini 17 600   Oktavilla 15 000   ETU Tillgänglighet AB 7 500   Compass Group AB 2 658   Totalt: 66 993 938

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenKritik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.