Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Bommade klickraket på grund av den journalistiska instinkten

Publicerad: 12 Augusti 2015, 10:10

Viktor Ström på DI Digital.

Viktor Ström på DI Digital blev tipsad om den nya tjänsten Potensify – en sajt som kan fixa recept på viagrapreparat. Men medan frågetecknen hopade sig hann konkurrenterna före med storyn som blev en läsarsuccé.


Ämnen i artikeln:

DI DigitalBreakit

Förra veckan skrev bland annat Breakit om den nya tjänsten Potensify. För deras del blev artikeln en läsarsuccé. Men hos konkurrenten DI Digital var det tyst, trots att de också hade blivit tipsade om det nya start-up-bolaget med stor potential.

I dag berättar reportern Viktor Ström om hur det gick till när de gick miste om en förmodad trafikframgång. Istället för att köra ut storyn som den presenterades började han istället rota i lagar och regler. Slutsatsen:

"En högst etiskt tveksam affärsidé. Men läkare får skriva ut vilka mediciner de vill efter att ha gjort de kontroller som de tycker känns lämpliga. Potensmedel, antibiotika, you name it. Allt är lagligt" skriver han och dammar av den slitna journalistklyschan:

Dubbelkolla aldrig en bra story.

Istället blev det en annorlunda meta-berättelse om hur det hela gick till.
– Det händer då och då att vi får nyhetstips som är okej och som går att skriva, men det finns något litet frågetecken. Oftast får kan man enkelt räta ut det, men ibland blir man inte av med det. Istället växer det. När jag började peta på det här blev det bara fler frågetecken, säger han.

Potensifys affärsmodell går ut på att användarna slipper gå till doktorn för få potenspreparat utskrivna. Istället räcker det med att fylla i ett formulär som en läkare sedan granskar för att avgöra på påstådda behovet. Detta till en kostnad av 300 kronor. Viktor Ströms egna efterforskning visar att det enkelt går att ljuga sig till ett recept.
– Vi tycker om nystartade bolag och vill inte kasta skit på dem. Det finns inget nyhetsvärde i att smutskasta små entreprenörer. Om Astra Zeneca hade gjort det här hade det varit en helt annan sak. Det blir journalistiskt komplicerat när man inte kan ta den enkla vägen, säger han.

Hur kändes det när konkurrenterna fick bra trafik på storyn ni också hade?
– Det var ju surt. Vi vill ha läsare och vara först med storys. Här hade jag släpat fötterna efter mig och antagligen vänt på för många olika stenar. Man kan ju alltid bara ta någon person som tycker annorlunda och sedan säga att det är tveksamt. Jag hamnade i stället i frågor om journalhantering och vad lagstiftningen säger. Det är ett snårigt område och ett sätt av överskatta sin egen förmåga.

Tror du att jakten på klick har gjort det enklare att blunda för frågetecken?
– Jag är för ung för att svara på det. Digitaliseringen gör att tempot ökar. Men konkurrens är generellt sett av godo. Folk skärper till sig. Det stämmer nog att det kan bli så, men vinsterna är större än de eventuella förlusterna och misstagen som görs. Jag och alla journalister som jobbar i högt tempo har hamnat i det.

Känns det som en upprättelse nu när du fått ut din story?
– Det känns som att vi i alla fall lyckades göra någon typ av journalistik av det. Om det är en upprättelse vetetusan. Vi hade kunnat vara mycket snabbare, men jag hoppas att det här kan ha ett värde både för andra journalister och för entreprenörer som hör av sig – att de förstår hur vi jobbar.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

DI DigitalBreakit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.