Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 mars 2014, 13:41
Ulrika Saxon.
Foto: Pressbild.
I USA och England är det vanligt med cashback-fenomenet – det vill säga där konsumenter får tillbaka pengar på sina online-köp. Nu går Bonnier Growth Media in i bolaget Refunder.se, som är en svensk motsvarighet till utländska cashbacksajter.
Refunder.se smyglanserades i oktober förra året.
Bolaget har skapats av Fredrik Ohlsson, Victor Dahlborg, Joakim Kempff och Andreas Adler.
Personerna i kvartetten har jobbat i alltifrån MTG till PriceRunner.
Nu går Bonnier Growth Media in som en av delägarna för att öka farten på utvecklingen av bolaget – Bonnier köper en dryg tredjedel av bolaget.
Bonnier Growth Medias vd, Ulrika Saxon, blir även styrelseordförande för Refunder.se
– Vi har med växande intresse följt utvecklingen av cashback och ser stor potential i konceptet och i investeringen i Refunder.se, säger hon i en kommentar.
Rent praktiskt fungerar det hela så att Refunder.se ger e-handelskonsumenter pengarna tillbaka på alla onlineköp hos de anslutna nätbutikerna – företaget har idag 200 sådana butiker koppade till sig.
Konsumenten begränsas inte till något visst erbjudande, utan pengarna tillbaka gäller varje köp i butikernas hela sortiment.
– Som konsument har man tydliga ekonomiska incitament att göra sina köp via Refunder.se. Man får pengar tillbaka på alla sina nätinköp, utan att ändra sitt köpbeteende i övrigt, säger Fredrik Ohlsson, vd och en av grundarna till Refunder i en kommentar.
Karl-Johan Byttner