Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bonnier köper MiljöRapporten

Publicerad: 10 juni 2014, 06:47

Bonnier Business Media Sweden köper aktiemajoriteten i MiljöRapporten Förlag, ett kunskapsföretag inom miljö och hållbarhet som arrangerar utbildningar och konferenser och ger ut omvärldsbevakningen MiljöRapporten Direkt samt tidningen MiljöRapporten.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Business Media Sweden

Nu står det klart att Bonnier Business Media Sweden köper aktiemajoriteten i MiljöRapporten Förlag. Företaget riktar sig framför allt till personer som är miljöchefer eller hållbarhetsansvariga inom näringsliv, myndigheter och offentlig sektor.

Verksamheten har expanderat under de senaste åren och MiljöRapporten är i dag marknadsledare i Sverige inom digitala nyhetstjänster som rör miljö och hållbarhet. Den största delen av intäkterna kommer från kurser, seminarier och konferenser.

Under 2013 deltog över 2600 personer i kurser, seminarier och konferenser som producerades av MiljöRapporten, bland annat konferenserna Miljöbalksdagarna samt Green Building Conference. Den digitala omvärldsbevakningen MiljöRapporten Direkt publiceras varje vardag on-line för prenumeranter och facktidningen MiljöRapporten ges ut en gång i månaden.

– Vi bedömer att det här området kommer att fortsätta att utvecklas, eftersom allt fler företag och organisationer behöver utbilda sina medarbetare inom hållbarhetsfrågor. Dessutom sker en snabb utveckling inom lagstiftning, metodik och arbetsmetoder. Vi har imponerats över vilken hög trovärdighet MiljöRapporten har på marknaden, deras framgångar digitalt och det kvalificerade innehållet i deras utbildningar och konferenser, säger Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media Sweden i en kommentar.

Verksamheten i MiljöRapporten ska fortsättningsvis bedrivas i ett eget förlag i ytterligare ett  par år, även efter att Bonnier tagit över en aktiemajoritet. MiljöRapportens grundare Claes Sjöberg är kvar som minoritetsägare och chef för verksamheten.

– Vi är framförallt glada över att vi nu kommer att kunna erbjuda våra kunder och samarbetspartners helt nya marknadskanaler och resurser genom Bonnier Business Media- Bonnier har en långsiktig strategi att lyfta in kvalificerad bevakning inom miljö- och hållbarhetsfrågorna i specialiserade medier, och vi ser fram emot att bli en del av det. Dessutom tror Bonnier på vår digitala strategi och den satsning MiljöRapporten gör på att utveckla utbildningar och konferenser med högt kunskapsinnehåll, säger säger Claes Sjöberg, vd på MiljöRapporten Förlag i en kommentar

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.