Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier lanserar paket för affärssajterna

Publicerad: 24 Februari 2009, 10:59

Annonskonjunkturen slår nu med full kraft mot sajterna inom affärspressen. Men till skillnad mot andra titlar planerar varken Affärsvärlden eller Veckans Affärer några neddragningar.  Däremot ska Bonnier Tidskrifter lansera ett annonspaket för sina affärssajter.


Ämnen i artikeln:

Veckans AffärerJon ÅsbergAffärsvärldenPontus Schultz

Jon Åsberg.

Di.se och DiTV ska tillsammans minska redaktionen med åtta personer.
E24 lanserar ett sparpaket. Realtid genomför en kollektiv lönesänkning.
Förra veckan kom rapporterna som avslöjar sårbarheten i ekonomisajternas affärsmodell, som enbart vilar på annonsintäkter.
Modellen är satt under extrem press med annonsfall på 40-50 procent.

På Affärsvärlden och Veckans Affärer – med delad intäktsmodell på både annons och prenumeration – viker också annonsmarknaden; men titlarna drabbas olika hårt.
– Nätet ser faktiskt ganska bra ut jämfört med papperstidningen just nu, säger Jon Åsberg, chefredaktör för tidningen Affärsvärlden.

Samtidigt understryker han att horisonten på nätet är mer svåröverblicklig jämfört med papperstidningen.
– Det är snabbare puckar. Skillnaderna från en månad till en annan kan vara stora, medan flödet är jämnare i tidningen där vi skriver årsavtal med många annonsörer.  Men hittills har vi i alla fall ökat på nätet jämfört med förra året, säger Jon Åsberg.

Några neddragningar på redaktionen är inte planerade. På Affärsvärlden är sajten heller inte en enskild kostnadspost:  
– Men vi ser självklart över hela kostnadssituationen och besätter till exempel inte vakanser. Och ingen vet ju var det här kommer att sluta, säger Jon Åsberg.

Pontus Schultz.

På Veckans Affärer ser chefredaktören Pontus Schultz heller ingen annonsminskning i pappersupplagan.
Däremot är sajten va.se mer pressad:
– Som liten nischad sajt drabbas vi relativt hårt när annonseringen i affärspress viker.

Men några nedskärningar är inte planerade:
– Vi ser kontinuerligt över kostnadsbilden, men planerar inga sparpaket som innebär att neddragningar på redaktionen.

Istället kommer sajten att bredda sitt annonserbjudande, förklarar Pontus Schultz.
– Vi planerar ett paket med andra ekonomititlar.

Vilka titlar det handlar om vill Pontus Schultz inte avslöja. Men enligt uppgifter till Resume.se kommer flera ekonomisajter inom Bonnierkoncernen att inleda ett annonssamarbete, med syfte att bland annat  upp flera manliga läsargrupper.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.