Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier lockar män med hjältehistorier

Publicerad: 18 Januari 2008, 06:44

Bonnier Tidskrifter testar nu en ny tidning riktad till män. Titeln är Ikon och målgruppen 35-55 år. – Det är ett försök med goda historier om hjältar från artist- och idrottsvärlden, säger Bonnier Tidskrifters marknadschef Mats Lodin.


Mats Lodin, Bonnier.

Före jul gjorde Bonnier Tidskrifter ett ”dry test” till 10 000 tänkbara läsare. ”Dry test” innebär att det finns ett koncept och en dummy, medan utskicket bara är en presentation och intresseförfrågan.

En av upphovsmännen till Ikon är Teknikens Världs chefredaktör Daniel Frodin, som var en av Bonnier Tidskrifters spanare på USA-marknaden.

Ikon riktar sig till män i medelåldern. Affären bygger på prenumeration:

– Det blir allt färre kontaktytor i butik där vi kan sälja lösnummer till män, konstaterar Mats Lodin. De har slutat röka och går inte i tobakshandeln, de tankar på automatstationer och köar inte gärna i mataffärer.

– Vi valde att köra ett ”dry test” framför fokusgrupper, där vi ofta får pk-svar. Vi ska just börja räkna svaren, så jag kan inte säga hur Ikon har fallit ut.

Amelia Adamo
har visat att det snabbt går att bygga upplaga på tidskrifter för kvinnor. En stor andel av upplagan kan vara korta prenumerationer och lösnummer. Lågt annonsberoende minskar konjunkturkänsligheten.

För manstidningar är tvärtom långa prenumerationer en av grundstenarna, men det tar längre tid att bygga upplaga. Därför är bra annonsingång en annan förutsättning.

– Fast om man tittar på de många försök som stupat undrar jag ibland om män alls kan läsa, suckar Mats Lodin.

Bonnier Tidskrifters stora manstidningar är Teknikens Värld och Veckans Affärer. DV Man är oregelbunden ”oneshot” som Damernas Världs chefredaktör Mona Johansson lagt ut på frilansen Anders Falkirk.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.