Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier News lämnar KIA-index

Publicerad: 9 Mars 2017, 06:58

Foto: Wikimedia Commons

Bonnier News lämnar KIA-index, SVT anmäls och Apple & Google tar säkerhetsintrång med ro. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSVTThomas MattssonKia-IndexBonnier NewsThe Guardian

Bonnier News lämnar KIA-index

Bonnier News med tidningarna Expressen, Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenskan HD väljer nu att lämna KIA-index, den officiella mätvalutan för svenska sajter, det rapporterar Dagens Analys. Avhoppet ska ses mot att konkurrenten Schibsted vid årsskiftet valde att göra samma sak. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har tidigare påtalat det orimliga i att Bonnier News ska redovisa sina trafiksiffror när konkurrenten håller inne på dem.

– Vi utvärderar frågan om KIA-index nu, men det finns förstås ingen långsiktig rimlighet i att Expressen som vinner marknadsandelar hur man än räknar, vare sig det är individer i Orvesto Internet eller unika webbläsare, ska släppa all denna data till en konkurrent som inte berättar något för marknaden, berättade Thomas Mattsson för Resumé den 28 december.

Samtidigt hävdade han att varje enskilt beslut att lämna en gemensam valuta, oavsett om det är TS-upplagemätning eller KIA-index, innebar sämre transparens och möjligheter till branschöverblick.

SVT anmäls för ovårdat språkbruk i Melodifestivalen

Upprörda tittare har anmält SVT efter att ordet "Fuck" använts av både programledare och artister, det rapporterar Nöjesbladet. Anmälarna anser att språkbruket är smaklöst, en av de som lämnat in en anmälan motiverar med: "Programledaren säger "fucking" och min femårga dotter undrar varför de säger sådana fula ord när hon har "mellomys" hos mormor”

Apple och Google: "Vi har åtgärdat säkerhetsproblemen"

Efter Wikileaks senaste läcka där tusentals dokument innehållandes information om hur CIA använt sig av avlyssning via mobiltelefoner och smart-tvs lovar nu Apple att man ska råda bot på säkerhetsproblemen, det rapporterar The Verge. Samtidigt påpekar Apple att många av de säkerhetshål som framkommit i de läckta dokumenten redan är åtgärdade. "Vi uppmanar alltid våra kunder att ladda ned den senaste versionen av iOS för att vara säkra på att de har de senaste säkerhetsuppdateringar", skriver Apple i ett pressmeddelande.
Även Google menar att de hål som visas upp i dokumenten, vissa från 2013, är tätade. "I takt med att vi gått igenom dokumenten har vi säkerställt att säkerhetsuppdateringar i både Chrome och Android redan skyddar användare från de påstådda riskfaktorerna", skriver Google i ett pressmeddelande.

Googles AMP – succé för the Guardian

Googles svar på Facebooks Instant Articles, Google AMP, har visat vara en succé för brittiska the Guardian, det rapporterar Digiday. Andelen visningar via AMP har sakt men säkert ökat och står nu för 60 procent av trafiken från Google. Detta ska ses mot att andra publishers endast nått upp till mellan 10 och 15 procent, enligt en studie från SEO-analysföretaget Define Media. Enligt Natalia Baltazar, utvecklare på the Guardian, har AMP-sidorna 2 procent högre chans att klickas på och clickthrough-raten är 8,6 procent högre än på vanliga sidor.

AMP, accelerated mobile pages, gör att en sajt laddas snabbare genom att plocka bort "onödiga" delar på sajten under laddningstiden. Den snabbare laddningstiden ska rendera i en smidigare användarupplevelse vilket i sin tur ska leda läsarna att stanna längre, och möjligen även leda till fler köp.
Den minskade laddtiden gäller även för annonser.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.