Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier ökar vinsten med 150 miljoner

Publicerad: 1 Juli 2014, 10:50

Mediehuset Bonnier redovisar en minskad nettoomsättning med nära 2,5 miljarder kronor till cirka 26,7 miljarder, vilket enligt koncernen framförallt beror på avyttringar och strukturförändringar. Resultat före räntor, skatt och nedskrivningar, Ebita, ökar dock med 150 miljoner kronor till strax över en miljard kronor.


Ämnen i artikeln:

SF BioJonas BonnierBonnier

Bonnier AB är ett helägt dotterbolag till Bonnier Holding AB, som i sin tur är ett dotterbolag till Albert Bonnier AB. Det sistnämnda ägs av fler än 70 medlemmar inom familjen Bonnier – där Jeanette Bonnier är största ägare.

"Under 2013 låg fokus på förbättrad lönsamhet, vilket också uppnåddes. Som väntat såg vi en kraftig nedgång för printannonsering. Därför är det glädjande att våra tre printtunga affärsområden – News Sweden, Magazines och Business to Business – alla gör ett starkt år och tillsammans uppnår ett ebita på 662 miljoner", säger Göran Öhrn i förvaltningsberättelsen.

News Sweden omfattar Bonniers svenska dagstidningar: Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen och Sydsvenskan, Magazines består av Bonnier Publications med säte i Köpenhamn och Oslo, Bonnier Tidskrifter i Stockholm och Bonnier Corporation USA och Business to Business omfattar olika dagliga affärstidningar i länder som Danmark, Estland, Ryssland, Polen och Slovenien.

I årsredovisningen konstaterar man att den snabba utvecklingen inom it och internet leder till stora förändringar på medieområdet och att "de väsentligaste riskerna och osäkerhetsfaktorerna för koncernen är hur dessa externa faktorer utvecklas i framtiden."

Bonnier sålde bolag för drygt 2,2 miljarder kronor med en reavinst på cirka 1,7 miljarder kronor, medan man köpte bolag för drygt 1,3 miljarder kronor – det vill säga kassaflödet påverkas med drygt en miljard kronor.

Här är exempel att Svensk Filmindustri köpte Tre Vänner, SF Bio och Finnkino slogs ihop till en ny biokoncern Nordic Cinema Group med Ratos och Bonnier som huvudägare och Magazines sålde Parenting Group, enligt rapporten.

Bonnier minskade nettoomsättningen med cirka 2,5 miljarder kronor – här stod affärsområden som Growth Media, Magazines och Books International för den största minskningen, medan Business to Business hade den största tillväxten omsättningsmässigt sett på 7,7 procent när man gick från drygt 1 miljarder kronor till strax över 1,1 miljarder kronor.

Resultat efter finansnetto gick från minus 217 miljoner kronor till drygt 1,7 miljarder kronor, vilket framförallt berodde på effekter från samgåendet mellan SF Bio och Finnkino.

Bonnier drog ned personalstyrkan från 10 177 personer till 9 226 under det gånga året, vilket var en minskning med 951 personer.

Bonnier delade ut drygt 211 miljoner kronor till aktieägarna och har cirka 15,2 miljarder kronor kvar i balanserade vinstmedel.

Jonas Bonnier lämnade som vd i februari i år och efterträddes av Tomas Franzén i början av mars samma år – däremellan var CFO Göran Örhn tillförordnad vd.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SF BioJonas BonnierBonnier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.