Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier pumpar in mer pengar i United Screens

Publicerad: 16 Oktober 2015, 11:23

Stina Honkamaa Bergfors, vd på United Screens.

Foto: Andreas Elgstrand.

Bonnier ökar sitt ägande från 20 till 47 procent i Youtube-nätverket United Screens. Samtidigt pumpar de in mer pengar i bolaget, skriver Breakit.


Ämnen i artikeln:

United ScreensBonnier Growth MediaYoutubeStina Honkamaa Bergfors

Tidigare i veckan stod det klart att två av United Screens grundare, Jan Zachrisson och Oscar Höglund, lämnar bolaget. I samband med det sålde duon också sina aktier.

Nu kan techsajten Breakit, via dokument från Bolagsverket, berätta hur affären ser ut. Bonnier Growth Media gör en marknat ökning av sitt innehav och äger nu 47 procent av Youtube-nätverket. Vd:n Stina Honkamaa Bergfors och Malte Andreasson, som också har varit med sedan starten, ökar också sina andelar. De äger nu 23 procent vardera av United Screens.

Dokumenten visar också att Bonnier Growth Media går in med ett villkorat aktieägartillskott. Jan Zachrissons och Oscar Höglunds aktier såldes tillbaka till företaget för 37 995 kronor – men i realiteten fick de troligen mer än så. I anmälan till Bolagsverket skriver Stina Honkamaa Bergfors att en "överenskommelse aktieägarna emellan" ligger bakom transaktionen men själva överenskommelsen är inte offentliggjord.
– Vi är jättenöjda med uppgörelsen som gjorts. För oss blev det en bra affär, säger Zachrisson till Breakit.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.