Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonnier ska spara två miljarder fram till 2018

Publicerad: 3 December 2015, 13:33

Tomas Franzén vill spara.

Foto: Andreas Elgstrand

Nu har Tomas Franzén träffat 150 Bonnierchefer för att prata om strategin de kommande åren. "Vi vill kunna fortsätta vara långsiktiga, det är därför vi har så bråttom", säger han.


I ett mejl som går ut till alla Bonnieranställda idag berättar Bonniers vd och koncernchef Tomas Franzén om Bonniers framtidsstrategi och vad som krävs av koncernen. Planen har funnits i cirka ett år och framfördes till 150 chefer inom koncernen i ett strategimöte i november.

Idag kommer endast 20 procent av Bonniers intäkter från digitala intäktskällor. Målet är tydligt: under 2018 ska andelen vara 35 procent. Under 2020 ska det vara 50 procent.

Bonnier ska:
1. Spara 2 miljarder fram till 2018. Dels genom att minska kostnaderna inom traditionella affärer, dels effektivisera och spara genom inköpssamarbete.

2. Pengarna som sparas ska oavkortat gå till att återinvestera i utveckling av nya tjänster och produkter som ökar digitala intäkter, framförallt från slutkunder. Bonnier kommer att testa fler nya affärer de närmaste fem åren än vad vi gjort de senaste femtio.

3. För att lyckas med detta ska Bonnier förändra sin organisation och kultur. Med ett transparent ledarskap som pådrivare ska koncernen öka fokus på teknik, kunder och samarbete.

– År 2020 är vi ett ledande digitalt mediehus som växer och tjänar pengar, med kraft att ständigt investera i nya idéer och lösningar för våra kunder. Vi fortsätter bidra till ett öppet samhälle genom journalistik, samhällsdebatt, berättande, underhållning och kunskapstjänster, säger Franzén i mejlet och tillägger:

– Vi vill kunna fortsätta vara långsiktiga. Det är därför vi har så bråttom.

Bonniers omsättning under 2014 var 23,927 miljarder kronor och rörelseresultatet låg på 3,810 miljarder kronor.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.