Media
Bonnier tackade nej till köp av SvD
Publicerad: 31 oktober 2014, 07:18
Det blev aldrig några regelrätta förhandlingar mellan Bonnier och Schibsted.
Foto: Andreas Elgstrand.
Bonnier nobbade bud på SvD, Spanien inför "Google-skatt" och Skidförbundet kan tappa Vattenfall som storsponsor. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
FT
Fredrik Thambert
Bonnier nobbade SvD
Det är DI som går ut med uppgiften om den uteblivna affären i dagens papperstidning. Diskussionen mellan Schibsted och Bonnier ska ha ägt rum förra hösten, men några skarpa förhandlingar blev det aldrig. Enligt DI:s källor kalkylerade Bonnier med att det skulle kosta runt 250 Mkr att lägga ned tidningen, och ville därför att Schibsted skulle betala för att få bli av med sin problemtyngda morgontidning. Men Schibsted ville ha betalt för att sälja.
Spanien inför "Google-skatt"
Landet inför nu en lag som drabbar Google och andra aktörer som aggregerar nyheter från publikationer på nätet. Detta efter påtryckningar från flera mediehus. Framöver kommer sökmotorerna att behöva betala för att inkludera nyhetsmaterialet i sina träfflistor.
Ny säsong av Game of Thrones
Allt pekar på att det blir en sjunde säsong av den populära serien, skriver Hollywood Reporter. HBO har förhandlat med skådespelarna och dessutom erbjudit ett rejält lönelyft.
Skidförbundet kan tappa storsponsorn
Statliga Vattenfall är sedan 20 år tillbaka storsponsor av Svenska Skidförbundet. Men bolaget går dåligt och som om en följd av det måste de spara pengar. De kan inte lova att sponsoravtalet inte drabbas.
– Vi har ett avtal som vi håller oss till. Jag drar inte några förhastade slutsatser i dag. Vi är nöjda och glada med samarbetet med skidförbundet. Men det är klart att vi ser över våra avtal hela tiden och alla måste ju dra sitt till stacken, säger Annika Bränning, sponsringsansvarig på Vattenfall, till SVT Sport.
Springsteen i Lilyhammer
Rockikonen Bruce Springsteen medverkar i tv-serien Lilyhammer. Han kommer att synas i den tredje säsongens sista avsnitt, skriver NRK.
Netflix använder GIF:ar i utomhuskampanj
GIF-bilder har växt i popularitet de senaste åren. Nu tar Netflix fasta på hajpen genom att använda sig av korta rörliga sekvenser i en ny utomhuskampanj signerad Ogilvy Paris. Se kampanjen här.
TV-pengar försvinner i USA
I somras tog en stor del av reklaminvesteringarna i amerikansk TV ett abrupt stopp som en följd av förhandlingar med TV-bolagen. När de väl vara avklarande förväntade sig många att de skulle komma tillbaka igen med samma kraft som förut. Men det har inte skett, skriver Adage. Istället fortsätter till exempel digital videoannonsering att växa.