Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Bonnier uppges skrota Viaplay-dödaren – har kostat över 100 Mkr

Publicerad: 18 April 2016, 08:09

Casten Almqvist, vd för TV4-Gruppen.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonnier har plöjt ned över 100 miljoner kronor i utvecklingen av en ny streamingplattform. Men nu skrotas projektet, berättar Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

CMoreCasten AlmqvistCecilia Beck-FriisTV4Manfred Aronsson

Streaming-plattformen, vilken skulle gå under CMores varumärke och vara Bonniers svar på Viaplay, har varit en snackis i branschen. Resumé har tidigare kunnat berätta att projektet dragits med stora förseningar och kostat över 100 miljoner kronor.

Men nu avslöjar Dagens Media att projektet går i graven. Sajten hänvisar till källor. Henri Caddeo, nytillträdd CTO på TV4, är den som ska ha fattat besutet. Projektet rattades initialt av Cecilia Beck-Friis som enligt Resumés uppgifter tvingades lämna i vintras.

I en intervju med Resumé i februari berättade Casten Almqvist att de bestämt sig för att inte göra någon stor lansering av streamingplattformen. Tidigare hade det planerade lanseringsdatumet skjutits upp i omgångar.
– Man lär sig hela tiden. Vi har bytt strategi vad gäller C More. Istället för att gå och vänta och jobba med en stor lansering – oavsett när den kommer – så har vi brutit ner den i flera legobitar. Vissa delar är redan i drift, andra kommer. Ett exempel är C Mores mobilapp som fått ny design och snart kommer TV4 Play få en ansiktslyftning. Vi kommer göra små löpande uppdateringar, sa han då.

Varför blev det pannkaka av lanseringen?
– Av flera skäl. Vi tyckte inte att det fungerade och bytte därför ledning för projektet när Cecilia slutade.

Istället för att bygga en gemensam stremingplattform ska Bonnier vidareutveckla de befintliga plattformarna som finns. Koncernen har anlitat Ericsson som teknikleverantör i det havererade projektet.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.