Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonniers amerikanska huvudvärk

Publicerad: 29 Oktober 2008, 13:26

Nedskärningar är redan verklighet för Jonas Bonnier – i USA. – I Europa pratar vi fortfarande om krisen. Här är skarpt läge, säger han. Och han förklarar att han tänker ta det lugnt med affärerna ett tag framöver.


Jonas Bonnier, vd för Bonnier.

Bonnier har redan levt med krisen i medvetande under ett år, säger Jonas Bonnier. Han befinner sig just nu i New York i USA där bubblan med subprimelånen briserade förra hösten och senare utlöste finanskrisen.  
– Nu har vi hunnit få en referens till utvecklingen och till viss del hunnit ställa om, säger han.

Annonsrasen i USA är just nu tvåsiffriga för många medier.
– Dagstidningarna är tveklöst värst drabbade, men det finns också en oro för hur tv-marknaden utvecklas, sammanfattar han dagsläget.

Krismedvetenheten har också nått längre, understryker han;
– Det finns en panik på den amerikanska marknaden som vi ännu inte ser i Europa. I Europa pratar vi fortfarande om krisen. Här är skarpt läge. Alla stora mediehus gör personalnedskärningar och presenterar en rad sparåtgärder inför nästa år.

I januari förra året köpte Bonnier det amerikanska förlaget Time Inc med arton titlar för närmare två miljarder. Syftet var att få en språngbräda in på den amerikanska marknaden. Men i stället för att gasa för fullt har Bonnier hamnat i en inbromsning som innebär nedskärningar:
– Definitivt! Men inte i samma omfattning och lika dramatiskt som de stora mediehusen.

Jonas Bonnier tror att även nästa år kommer att bli väldigt tufft, i synnerhet på annonssidan.
– En stor del av verksamheten kommer att drabbas av en stark tillbakagång, men generellt är vi väl rustade eftersom vi inte är så annonsberoende som många andra. Bonniers intäkter är till fyrtio procent annonsintäkter, sextio procent kommer från annat. Den andelen påverkas mindre av krisen, bedömer jag.  

Hur bedömer du läget i Sverige?
– Vi har sedan april väntat på att det ska bli mycket värre, men det har inte skett. Jag har heller ingen lust att vara en spåman som pekar ut vilka som först drabbas.

Läs mer om hur krisen slår mot mediebolagen i veckans nummer av Resumé, där vi går igenom MTG, Schibsted och Stampens krisplaner.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.