Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bonniers digitala fiasko

Publicerad: 3 september 2009, 06:50

Bonniers amerikanska Popular Science lanserade ett digitalt magasin anpassat för digitala läsplattor i våras. Ambitionen var att sälja 900 000 nedladdningar första året. Efter att första numret sålde 5000 nedladdningar går tidningen nu att ladda ned gratis.


Tanken var att ta position som digital tidning innan digitala läsplattor fick sitt stora genombrott. Men det tycks nu som den 137 år gamla tidningen nu tvingas inse att det blev fiasko.

Popular Science köptes upp av Bonniers 2007 och har 900 000 läsare. I våras lanserade man en spin off , The Pop Sci Genius Guide, ett digitalt kvartalsmagasin som skulle fungera som en testpilot för förlagets andra tidningar.

– Vi tror att i en inte allt för avlägsen framtid kommer tekniken för e-reader-magasin ha slagit igenom. Vi använder The Genius Guide som ett test för att se hur man bäst producerar den här typen av magasin och låter våra läsare bli vana vid mediet fram tills det slagit igenom, sa Mark Jannot, redaktör för Popular Science, i samband med lanseringen .

Genius Guide producerades för datorer och Amazons Kindle. Tekniken tillät även att man använde videoklipp. Tanken var att experimentera med prissättningen, mellan 99 cent och 4,99 dollar, under de första fyra numren. Förhoppningen var att sälja 900 000 nedladdningar det första året.

Men – Bonniers gjorde uppenbarligen en felbedömning av marknaden. Första numret, som kostade 99 cent, lockade bara till drygt 5000 nedladdningar.

Nu medger Popular Sciences publisher Gregg Hano att försäljningsmålet kanske var lite optimistiskt. Han skyller på att folk inte tyckt det varit värt att skriva in sitt kreditkortsnummer för 99 cent.

Nu har andra numret av Genius Guide kommit ut, det är gratis och 14 000 har laddat ned. Bättre men långt från visionerna i våras.

– När vi lär oss att marknadsföra tidningen kommer vi att växa, säger Gregg Hano till Mediaweek.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.