Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 12 februari 2013, 06:42
Bonniers Konsthall har de senaste åren profilerat sig, med hjälp av DDB Stockholm, som unikt genom att hävda att man är "Inte för alla." Konceptet har tagit olika former som inbjudningar där alla utom mottagaren får komma på vernissage.
Inför utställningen "Mer än ljud", en grupputställning med fokus på ljud i konsten, planerade man en speciell inbjudan. Kompositören Hans Berg skapade musik till utställningens olika verk. Musiken döptes så att när den presenterades i en Spotifylista formades den till en inbjudan till vernissagen. Varje lista blev unik eftersom den anpassades utifrån mottagarens namn.
– Det här var ett unikt och exklusivt dr och svarsfrekvensen blev 25 procent vilket givetvis är bra speciellt med tanke på att vi riktade oss mot musikbranschen som var en helt ny målgrupp, säger Sandra Kaludjercic Bergman, projektledare på DDB Stockholm.
I nästa steg tog man fram en app där användarna kunde göra remix av signaturmelodin till "Mer än ljud".
Panelens kommentar:AK: Det här är väl det oväntade sättet att använda en kampanj för att uppnå ett resultat och framhäva budskapet. Det här handlar om musik. Mycket mer än en kul idé.
EH: Men om man utgår mediemässigt och använder Spotify som en inbjudan när der gäller musikmusik i en konsthall ...
MR: ... som sedan blir en textlösning …
EH: Jag blev fascinerad av Bonniers Konsthall och Spotify, det var mer ”wow – det här har jag inte tänkt på tidigare”.