Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bonniers miljövarumärken går samman

Publicerad: 17 mars 2016, 11:22

Mikael Salo, chefredaktör på nya Aktuell Hållbarhet.

Foto: Press

I höstas lade Bonnier Business Media vantarna på Miljörapporten och Miljöaktuellt. Nu blir de Aktuell Hållbarhet. Första magasinet kommer i april.


Ämnen i artikeln:

Bonnier Business Media

Det var i september 2015 som Bonniers dotterbolag Bonnier Business Media och vd:n Mikael Nestius köpte tidningen Miljöaktuellt. Sedan tidigare ägdes en majoritet i konkurrenten Miljörapporten som vid årsskiftet övertogs till hundra procent. De båda tidningarna har haft stenkoll på varandra och flyttade sedermera ihop i Bonnierhuset på Torsgatan 21.

Idag verkar de under Bonnier Business Sustainability med de tre intäktsbenen journalistik, event och utbildningar.

– Vi har haft en spännande höst och vinter. Våra verksamheter har kompletterat varandra på ett naturligt sätt och den här fusionen kändes självklar. Nu skapar vi tillsammans Nordens absolut största och ledande medie- och kunskapsföretag för proffs och beslutsfattare inom hållbarhetsområdet. säger Mikael Salo, chefredaktör på Aktuell Hållbarhet, till Resumé.

Är det trendigt med hållbarhet?
– Ja, men det är mer än trend, snarare en ödesfråga. Utmaningarna blir allt mer kritiska och nästan alla organisationer har frågan på sitt bord idag. Just nu är klimatfrågan är ”het”, där gemene man får uppleva klimatets effekter med till exempel extremt väder. Men även sociala frågor som mångfald, jämställdhet, skatteflykt och brott mot mänskliga rättigheter är högaktuella.

Hur är det att ha Bonnier i ryggen?
– Jag är jätteglad över våra nya ägare som ser det stora nuvarande och framtida behovet av oberoende journalistik, information och kunskap inom området.

Utmaningarna då?
– Att fortsätta utveckla framtidens medie- och kunskapsföretaget där journalistik är ett pumpande hjärta i verksamheten men där vi också levererar tjänster som våra målgrupper har behov av. En utmaning i detta är såklart den digitala omställningen och hur vi ska fortsätta utveckla den. Vi är glada över att ha en digital modell som verkligen fungerar och blomstrar, samtidigt som vi har kvar ett pappersmagasin.

Kommer papperet försvinna?
– Nej, det tror jag inte. Men journalistikens karaktär i papperet förändras. Det blir mer tematiserad fördjupning och analys och det tryckta kommer att samverka med det digitala på ett annat sätt, säger Mikael Salo.

Första magasinutgåvan Aktuell Hållbarhet kommer i april. Snart lanseras även en gemensam sajt.

Bonnier Business Sustainability har ett 10-tal personer anställda, varav fem på redaktionen, och ett flertal konsulter och frilansare knutna till verksamheten.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier Business Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.