Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Bonniers säljfiasko

Publicerad: 13 April 2011, 14:30

Bonnier Digital gick back med 180 miljoner kronor i fjol. Merparten ligger i Bink, Bonniers digitala säljbolag. Där kokar missnöjet under ytan. Trots goda tider går försäljningen dåligt på många sajter, säljare hoppar av och grundidén ifrågasätts.


Ämnen i artikeln:

Bink

truefalse

Samordningen av den digitala försäljningen är en av koncern          chefen Jonas Bonniers käpphästar. Men missnöjet med säljbolaget Bink jäser. Foto: Björn Elgstrand.

Digital är det enda av Bonniers sju affärsområden som inte redovisas öppet i bokslutet. I stället klumpas det ihop med allehanda overheadkostnader under posten övrigt, som redovisar en förlust på 553 miljoner kronor. Enligt Resumés källor står digital för drygt 180 miljoner av summan.

I digital ingår två företag:
• Brickmark som utvecklar digitala spel för mobil och iPad, men som startade i höstas och ännu inte har dragit på sig några större förluster.
• Bink som startades 2009 för att drifta och sälja annonser för Bonniers alla svenska webbplatser med sju miljoner besökare per vecka. Företaget startade i praktiken vid ingången av 2010 och tar successivt in allt fler sajter.

Bonnier har valt publiceringssystemet Episerver och annonssystemet Open Adstream som alla sajter (utom affärspress där Resumé ingår) måste använda för att gemensamt sänka kostnaderna. I fjol flyttades det digitala säljet från DN, DI, Bonnier Tidskrifter och Expressen till Bink. På tur står nu Sydsvenskan och, hoppas Bonnierledningen, TV4.

I det nya säljbolaget på Regeringsgatan i Stockholm sitter 60 personer, men är uppdelade i sina egna grupper från DI, DN eller Expressen. Starten har inte varit problemfri:
• DN.se sålde i fjol mindre än katastrofåret 2009.
• Flera av tidskrifterna sålde enligt uppgift mycket dåligt.
• Halva säljkåren och chefen från Expressen hoppade av.
• TV4 har inga planer på att frivilligt gå med i Bink.

Kritiken mot Bink är massiv när Resumé talar med de berörda anonymt:

”Ren skit, de enda som verkar nöjda är DI. Resten har tvingats in och lockats med låga avgifter för att gå med. Bink har felbedömt marknaden, vi förlorar pengar. Man säljer inte webb med samlad räckvidd, utan mot små lönsamma målgrupper.”

Alla vet att samordningen är en av koncernchefen Jonas Bonniers käpphästar. Cheferna uttrycker sig mer nyanserat och försiktigt:
– Försäljningen gick väl inte som vi hoppats, säger DN:s annonsdirektör Henrik Stangel. Det stämmer att vi sålde mindre 2010 än 2009. Tillsammans med Bink tittar vi nu på vad som inte fungerade så bra. Omställningen kostar en del.

Nu har DN papperssäljare i Marieberg och webbsäljarna i City:
– Vissa kunder tycker att det är enklare med en kontakt för hela affären. Några stora nya affärer har det inte blivit. Men tekniskt landade det rätt väl.

Expressens vd Bengt Ottosson blev av med 16 anställda som i höstas flyttade till Bink, men redaktionens teknikbyte från Polopoly till Episerver sker först i vår:
– Samarbetet har för- och nackdelar. Vi vill erbjuda integrerade lösningar i webb och print. Det blir inte lika lätt med Binklösningen. Vi gick in i den med tveksamhet.

Säljchefen Mats Selling och fem säljare, nästan halva styrkan, hoppade av efter flytten till Bink.
– De senaste månaderna har Bink inte sålt bra, medger Bengt Ottosson. Vi ska utvärdera resultatet i höst.

Bonnier Tidskrifters annonsdirektör Anders Kvarby vill inte släppa ifrån sig några siffror eller kommentera interna diskussioner, men säger:
– Våra affärstidningar säljer digitalt själva och klarar sig lite bättre än Bink. Det vore väl trevligt om Bink kom upp på samma nivå.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bink

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.