Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Bons nya design

Publicerad: 9 september 2008, 07:28

Som Resumé tidigare har skrivit har magasinet Bon gjort om sin design. Med hjälp av stjärnformgivaren Johan Avedal har man gjort sin första redesign på sju år. Här kan ni se resultatet först av alla.


Bons första nummer med den nya designen kommer med fyra olika omslag.

– Vi vill ha en design som suger tag i läsaren, som är mer kreativ och infallsrik än vad vi har varit på sistone. Och som är lite modigare. Vi ville förnya, modernisera och blicka framåt, säger Bons chefredaktör Madelaine Levy .

Den nya designen är tänkt att jobba med kontrasten mellan den hårt mallade ”duktiga” tidningsdesignen och det lekfulla och lite knasiga.

– Tittar man på logotypen specifikt så är den tänkt som väldigt modern, nästan futuristisk art deco medan vårt nya egenritade typsnitt BonBon delvis lånar sin grund från sjuttiotalets hårdrockstypsnitt, som vi sedan har gjort om väldigt mycket.

Johan Avedal, som är Bons nye ad och ansvarig för redesignen, kommer närmast från Condé Nast-titeln GQ Style. Han har tidigare arbetat för byråer som Bradshaw Kennedy och Saturday i London.

– Det var fantastiskt att jobba med Johan! Medan alla andra låg på stranden så bollade Johan, jag och vår creative director Michael Elmenbeck idéer och skisser hela sommaren. Faktum är att Johan inte ens riktigt börjat som Bons ad på heltid än utan var kvar på GQ Style tills för en vecka sedan. Han har jobbat på kvällar, helger och fram mot slutet även nätterna igenom, säger Madelaine Levy .

Hur påverkar redesignen innehållet i tidningen?
– En bra design lyfter ju fram innehållet, gör det inspirerande och som en visuellt intressant värld för läsare att kasta sig in i. Men vi satsar fortfarande på att vara ledande inom modefotografi och trendsättande journalistik. Våra huvudämnen är fortfarande mode/konst/framtid. Vi strävar fortfarande efter att vara unika.

För ett så trendkänsligt magasin som Bon, hur länge kommer den här designen att hålla?
– Det viktiga är att vi fortsätter leta efter det nya och få nya influenser från olika håll, då kommer tidningen kunna förändras och kännas uppdaterad utan att formen görs om radikalt. Sedan tror jag man kan göra väldigt mycket med tanken om att kontrastera lekfullhet med strikta regler. Det går att variera utifrån det. Och vi kommer att vara mer dynamiska och förändras mer från nummer till nummer än tidigare, säger Madelaine Levy.

Nya och gamla designen.

Se större bild här!

Läs mer: Bon görs om

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.